RED Engineers Challenge 2018 winnaars
Business

Een verslag van de RED Engineers Challenge 2018

Leestijd Minuten

Gespannen gezichtjes, ranja en een zaal vol vaders en moeders; voor veel Twentse basisschoolleerlingen was het afgelopen zaterdag D-day. Ze hebben zich naar de finale van de Red Engineers Challenge 2018 weten te knokken en mogen hun ontwerp aan een vakjury laten zien. De opdracht luidde: Bedenk een slimme manier om afval zo goed mogelijk te scheiden. Geen gemakkelijke klus, zeker niet met energie- en grondstoffenleverancier Twence als opdrachtgever.

Het doel van deze wedstrijd – georganiseerd door Saxion, Universiteit Twente en Twente Branding – is om kinderen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met wetenschap en technologie. Een goede zaak volgens Albert Vos, manager Advies en Beleid bij Twence. "De reden dat wij aan deze editie meedoen, is inderdaad om kinderen enthousiast te maken voor het vak techniek. Iedereen weet dat bedrijven kampen met een tekort aan technisch personeel. Alles wat we dus kunnen doen om dit in de toekomst te verbeteren, is mooi meegenomen."

Maar haalt Twence ook echt leer uit de ideeën van deze leerlingen? "Zeker wel", vervolgt hij. "Kinderen hebben een sprankelende kijk op dingen en zien vaak nog geen beren op de weg. Voor ons werkt dit heel inspirerend. Sowieso is het prachtig om te zien met hoeveel aandacht ze aan deze opdracht hebben gewerkt."

‘We gunnen het iedereen’

Terug naar de twee zalen, waar het ondertussen krioelt van de kinderen. Voor de wedstrijd hebben de tech-kids een grote doos ontvangen gevuld met ongesorteerd ‘afval’. Door goed te kijken naar materiaaleigenschappen als gewicht, vorm en grootte, moesten ze met een origineel idee op de proppen komen om deze grondstoffen te scheiden. Daarnaast werden ze uitgedaagd om het hele proces te vloggen.

Op deze zaterdag blijkt maar weer hoe infinitief kinderen kunnen zijn. Zo komt basisschool De Zuidsprong met het idee van een magnetische band, hebben de leerlingen van ESV een psm-machine bedacht (prikpennen, scan en magneet) en legt het team van basisschool Plechelmus de werking van ‘de vuilvreter’ uit.

Prijsuitreiking
Na een kort beraad van de jury, wordt even na 12.00 uur de winnaar bekendgemaakt. Maar niet voordat de duidelijke woorden "Wij verdienen de prijs want we zijn er echt superlang mee bezig geweest" door de zaal heen schalt. Helaas voor deze fanatiekeling mag team Jabster van basisschool Alfonsus de hoofdprijs uiteindelijk in ontvangst nemen: een dagtrip naar wetenschapsmuseum NEMO in Amsterdam.

De RED Engineers Girls van basisschool Plechelmus winnen de prijs voor de beste vlog. Zij gaan naar huis met een actioncamera en een AER, een apparaat waar je mooie luchtopnames mee kan maken.