Richard Wielinga benoemd tot lid College van Bestuur Saxion
Corporate

Richard Wielinga benoemd tot lid College van Bestuur Saxion

Leestijd Minuten

De Raad van Toezicht heeft Richard Wielinga per 1 september 2024 benoemd tot lid van het College van Bestuur (CvB) van Saxion. Hij volgt Jan Willem Meinsma op, die eind 2023 afscheid heeft genomen. Binnen het CvB wordt hij verantwoordelijk voor de portefeuille bedrijfsvoering, waaronder o.a. ICT, HRM, Financiën en Vastgoed vallen. Wielinga werkt op dit moment als stedelijk directeur Bedrijfsvoering a.i. bij de gemeente Amsterdam.

Richard is een ervaren en bevlogen bestuurder / algemeen directeur bij publieke organisaties. Hij werkte tussen 2003-2022 in directiefuncties bij diverse gemeenten. Na zijn studie Bestuurskunde aan de Universiteit Twente is hij zijn loopbaan gestart als organisatieadviseur bij Twynstra Gudde. Meest recent was Richard lid van de Raad van Bestuur van de Sociale Verzekeringsbank waar hij ook verantwoordelijk was voor de portefeuille bedrijfsvoering.

Karl Dittrich, voorzitter van de Raad van Toezicht, licht de motivatie voor de benoeming van Wielinga toe: “De selectiecommissie was onder de indruk van de kwaliteit van de kandidaten die zij gesproken heeft. Wij hebben uiteindelijk voor Richard gekozen vanwege zijn brede ervaring met ‘bedrijfsvoering’, kennis van de regio en zijn groot en divers netwerk. Wij zijn ervan overtuigd dat Richard en Saxion een prima combinatie gaan vormen!”

Anka Mulder, voorzitter College van Bestuur, is enthousiast over de benoeming van Wielinga: “Richard is goed bekend met onze regio en heeft een track record op het gebied van bedrijfsvoering. Verder denk ik dat hij een hele fijne collega zal zijn. Ik kijk uit naar de samenwerking.”

Richard Wielinga kijkt er naar uit om te beginnen bij Saxion: “Het profiel van Saxion en de rol die een hogeschool in de maatschappij en regio speelt spreken mij erg aan. Ik zie er dan ook erg naar uit om bij Saxion aan de slag te gaan en bij te dragen aan de betekenis van de hogeschool. Het duurzaam ontwikkelen van organisaties is een rode draad in mijn loopbaan waar ik mij ook graag voor inzet bij Saxion.”

Samen met Anka Mulder en Timo Kos vormt Richard Wielinga straks het College van Bestuur van Saxion met vestigingen in Enschede, Deventer en Apeldoorn. Saxion telt ruim 26.000 studenten en circa 3200 medewerkers.