De Speld.JPG
Studentenleven

Afstuderen bij De Speld: ‘Het is meer dan alleen maar lol trappen’

De satirische artikelen van De Speld blijven scoren en gaan regelmatig viral op Facebook. Niet zo gek dus, dat Creative Media and Game Technologies-student Laurens Orth geen moment twijfelde toen hij hoorde dat hij bij het bedrijf mocht afstuderen. “Humor en satire staan bij ons voorop”, aldus Laurens.

Binnen het bedrijf richt Laurens zich op video, iets waar hij al vanaf het begin van zijn studie graag mee bezig is. “Ik heb niet alleen bij De Speld gesolliciteerd omdat ik hun content hilarisch vind, maar ook omdat ik alle interessante aspecten van mijn studie hier kan toepassen. Voor mij zijn dat beeldbewerking, ontwerp, motion graphics, video & editing en zelfs een stukje marketing. Voor mijn onderzoek vergelijk ik branded content (video’s die gesponsord zijn door een merk of bedrijf) met redactionele video’s. Hiervoor kijk ik naar zaken als bereik, aantal weergaven en engagement onder de doelgroep. Zo kan ik kijken wat een video succesvol maakt bij de doelgroep.”

Overdonderd

“Het leukste aan mijn afstudeeropdracht vind ik dat ik veel heb geleerd over waarom video’s wel of niet goed presteren. Ook was mijn takenpakket en de daarbij behorende opdrachten die ik kreeg heel divers. Dat vind ik achteraf heel tof, maar in het begin werd ik wel overdonderd door de hoeveelheid werk. Als jij het druk had, had iedereen het druk. Daarom verliep de communicatie soms wat moeilijker en moest je even wachten op goedkeuring of feedback.”

Serieus aan de slag

Hoe gaat het eraan toe bij een bedrijf dat met vrijwel alles de spot drijft? Op de werkvloer is er veel ruimte voor humor en spontane acties. “Zo nu en dan gaan we naar een uitreiking of een boekpresentatie van een van de redacteuren. Ook brengen we regelmatig een bezoekje aan de kermis als die tegenover ons kantoor staat. Maar De Speld is een legitiem bedrijf, dus er moet gewoon serieus gewerkt worden.” Die combinatie bevalt Laurens wel en hij is dan ook blij dat hij voorlopig niet weg hoeft. “Ik blijf een paar dagen in de week bij De Speld werken als freelancer. Dat is maar goed ook, want een mens kan maar zoveel satire verdragen in een week.”