Slimmer studeren? Maak kennis met de bootcampaanpak van CMGT
Bootcamps. Nee, niet in de sportschool, maar op school. Bij de opleiding Creative Media and Game Technologies (CMGT) leren studenten sinds dit studiejaar op een vernieuwende manier: via de zogeheten bootcampvariant. Hoe dat werkt? Tweedejaarsstudent Daphne en eerstejaarsstudent Lisanne vertellen over hun ervaringen.
Een frisse blik op leren
Elk uur een ander onderwerp, huiswerk en strijden voor tentamens. Zo ziet een gemiddelde hbo-studie er uit. Creative Media and Game Technologies doet dit nét even iets anders. Omdat de opleiding vond dat de huidige manier van lesgeven nog beter aan kon sluiten op de beleving van de studenten. De opleiding besloot het radicaal anders te doen en introduceerde een pilot met de naam Bootcampvariant. Die beviel zó goed, dat het een vaste onderwijsvorm is geworden. “We beginnen om 10.00 en zijn rond 16.00 klaar,” vertelt Lisanne. “Daarna ga ik naar huis, en dan ben ik ook echt klaar met school. ” De nieuwe vorm is overzichtelijk: studenten focussen zich per dag op één onderwerp. Dat zorgt voor meer diepgang en ruimte om de theorie meteen toe te passen in de praktijk. Een nieuwe onderwijsvorm met nu al resultaat. Zowel de studenten als docenten merken dat deze manier van lesgeven een stuk effectiever is.
Eerstejaars versus tweedejaars
Voor tweedejaarsstudent Daphne is het verschil met haar eigen eerste jaar goed te merken. Ze ziet hoe de nieuwe lichting studenten al veel verder is dan dat zij destijds was. “Ze duiken vanaf het beging al veel dieper in de stof. Dat is echt gaaf om te zien,” zegt ze enthousiast. Lisanne, die dit jaar is gestart, begrijpt waar dat verschil vandaan komt. “Doordat we ons elke dag volledig richten op één onderwerp, leer je veel intensiever. En omdat we meteen met een project aan de slag gaan, passen we de theorie ook direct toe. Dat werkt echt goed.”
Wat daarbij opvalt, is dat eerstejaarsstudenten nu vanaf het begin werken aan grote, langdurige projecten. Daardoor specialiseren ze zich al snel. Voor Daphne was dat destijds anders. In haar eerste jaar kreeg ze vooral brede, algemene kennis van verschillende onderwerpen. Dat leverde haar een brede basis op, met allround kennis. Toch ziet ze de waarde van beide benaderingen. “Het is mooi om te zien hoe de eerstejaars zich nu echt ontwikkelen tot experts binnen een bepaald gebied. Tegelijkertijd ben ik ook blij dat ik van meerdere kanten iets heb meegekregen. Dat maakt me flexibel, maar er is eigenlijk geen goed of fout. We worden allemaal naar hetzelfde eindpunt begeleid – alleen bewandelen we ieder een iets andere weg." lacht Daphne.

Dag tentamenstress
Uren blokken voor een tentamen, stressen tot diep in de nacht. Herkenbaar? Maar wat als je geen tentamens meer hoeft te maken? In plaats daarvan werk je aan projecten waarin je de theorie meteen toepast in de praktijk. Een hele verademing voor Daphne en Lisanne. "De stress van een tentamen kon ik echt niet aan. Alles moet op dát moment gebeuren. Nu werk ik echt naar iets toe, waardoor je ook direct resultaten ziet." Vertelt Lisanne.
Een bepalende sfeer
Hoewel dezelfde opleiding ook in Breda wordt aangeboden, koos Daphne bewust voor Enschede. Waarom? De sfeer. “Tijdens de open dagen voelde het meteen goed. Iedereen was vriendelijk, behulpzaam en relaxed. Dat gaf voor mij de doorslag.” Inmiddels woont Daphne in Enschede en heeft ze er geen moment spijt van. “Het is ook een internationale opleiding, dus je leert mensen van over de hele wereld kennen. Superinteressant – en goed voor je kookkunsten!” lacht ze.
Tijdens de introductieweek ontmoetten Daphne en Lisanne elkaar. “Daphne was mijn ‘parent ’ tijdens de INTRO,” vertelt Lisanne. “Ze nam me echt op sleeptouw." De INTRO was voor Lisanne heel waardevol. "Ik had al een goede lijst aan vrienden voordat ik hier kwam, maar in de eerste week tijdens de introductie is deze lijst gewoon verdubbeld." lacht Lisanne.
Ga jij ALL INTRO?
Is dit de toekomst van onderwijs?
De bootcampvariant van CMGT lijkt voor studenten Daphne en Lisanne een schot in de roos: minder stress, meer verdieping en direct resultaat. Door één onderwerp per dag te behandelen en theorie meteen praktisch toe te passen, ontstaat een leeromgeving die beter aansluit bij studenten van nu. Geen eindeloze tentamens meer, maar werken aan projecten die écht iets opleveren. Voor Daphne en Lisanne is het in elk geval duidelijk: dit is leren met een blik op de toekomst.