T-valley (ochtendprogramma) 2018.jpg

T-Valley: tijd voor hét jaarcongres omtrent robotica en smart industry

Leestijd Minuten

Normaal gesproken is de centrale hal van het Saxion in Enschede een doodgewone plek waar het krioelt van de passerende studenten en docenten. Maar deze donderdag niet. Verschillende standjes, robotachtige creaties en een mix van studenten, docenten en mensen uit het bedrijfsleven domineren deze plek. Het is tijd voor T-Valley; een jaarcongres waar kennisuitwisseling plaatsvindt omtrent robotica en smart industry!

T-Valley is de nieuwe naam van wat voorheen Mechatronica Valley Twente heette. Sinds vorig jaar is dit initiatief nieuw leven ingeblazen, met Saxion-lector Dirk Bekke als aanstichter. Het is simpel gezegd een samenwerking tussen de industrie en het onderwijs/onderzoek. Een manier om het bedrijfsleven en studenten dichter bij elkaar te brengen en samen te laten werken aan concrete projecten omtrent robotica en smart industry.

‘We moeten van elkaar leren’

Maar waarom is dit belangrijk? We vragen het aan Paul Henske van Voortman Steel Machinery. “Wij zijn een technisch bedrijf en staan graag in contact met studenten. Iedereen weet dat er een nijpend tekort is aan technisch personeel, daarom is het goed om studenten al vroeg kennis te laten maken met de high-tech industrie. Naast dat we nu en in de toekomst techneuten nodig hebben, geven studenten ons ook een frisse blik op bepaalde vraagstukken en kunnen we specifieke onderzoeken verrichten waar we normaal gesproken niet aan toekomen. Daarentegen kunnen zij weer veel van ons leren en stellen we ook regelmatig stageplekken beschikbaar. Kennis en informatie delen, dat is het uitgangspunt.”

Machine vision in de praktijk

Oké, helder. Terug naar waar het vandaag om draait: T-Valley. Vanaf 10.00 uur is de centrale hal in Saxion gevuld met mensen die staan te trappelen om informatie met elkaar te delen. Na een lekker kopje koffie en het welkomstwoord, is het tijd voor een aantal inspirerende lezingen. Ook Saxion is hier uiteraard goed vertegenwoordigd. We trappen af met Roy de Kinkelder – projectmanager/onderzoeker bij het lectoraat Mechatronica.

In een zaal gevuld met belangstellenden vertelt hij iets over machine vision in de praktijk. Een korte uitleg: een machine vision-systeem wordt steeds belangrijker voor een efficiënte kwaliteitsinspectie van producten. Het is een controlesysteem dat bestaat uit hardware en software en samenwerkt met een inspectiecamera. Voor Voortman Steel Machinery ontwierp een groep studenten een systeem dat in staat is om de staalproducten op een stalen transportband te lokaliseren en te identificeren. Met trots laat De Kinkelder weten dat een groep studenten momenteel bezig is om het systeem daadwerkelijk te integreren in de lijn van de Voortman machine. Een mooi resultaat!

‘Robotica heeft behoefte aan een standaard’

Na deze lezing racen we snel door naar de andere zaal, waar Wilco Bonestroo - onderzoeker bij het lectoraat Mechatronica - iets uitlegt over het framework ROS (Robot Operating System). ‘Momenteel zijn we in de robotica op een punt beland waar we behoefte krijgen aan een standaard besturingssysteem’, begint hij. ‘Je kunt het vergelijken met Windows voor computers, en Android voor smartphones. Nu nog hebben verschillende merken robots hun eigen ontwikkelomgeving en programmeertaal. Erg onhandig en tijdrovend. Zoals de naam wél doet vermoeden, is ROS geen daadwerkelijk besturingssysteem, maar meer een benadering om zo’n standaard operating system te maken. Het is een soort laag bovenop een bestaand besturingssysteem, die weer functies biedt aan de applicaties die je er zelf op kunt bouwen.’ Hoewel Bonestroo maar twintig minuten de tijd heeft om zijn lezing te houden, is het een erg interessant (en een tikkeltje technisch) verhaal waar met veel belangstelling naar wordt geluisterd.

SLAM!

Aan het einde van deze ochtend is het woord aan Abeje Y. Mersha - docent/onderzoeker Robotische Systemen van het lectoraat Mechatronica. Hij legt het een en ander uit over SLAM (Simultaneous localization and Mapping): een technologie voor autonoom navigerende robots. Een robot hoort altijd te weten waar hij is, waar hij naartoe wil en hoe hij daar moet komen. SLAM helpt de robot met het oplossen van het eerste probleem: het herkennen van zijn omgeving. Een groep van het lectoraat Mechatronica heeft onderzoek gedaan naar de industriële toepasbaarheid van de huidige stand van de techniek van SLAM. Voor de geconstateerde beperkingen hebben ze oplossingen bedacht en toegepast bij autonoom navigerende robots in de smart industry en de landbouw.

En ook de middag heeft nog een belangrijk Saxion-tintje. Dirk Bekke spreekt zijn lectorale rede uit en wordt daarmee officieel geïnstalleerd als lector Mechatronica bij de hogeschool.

Het lectoraat Mechatronica houdt zich onder meer bezig met de vraag in welke relevante robot-technologieën de regio moet investeren en hoe deze technologieën beschikbaar gemaakt kunnen worden. In zijn lectorale rede 'Robotize your future' lanceert Bekke het voorstel voor een RoboTech Libary. Naar zijn mening moeten robotonderdelen goedkoop en laagdrempelig toegankelijk worden gemaakt voor het publiek.