Op een elektrische eenwieler naar Berlijn: ‘Ik wilde meer avontuur in mijn leven’
Studentenleven

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Ronald van der Weijden, oud-student Creative Media and Game Technologies, heeft een grote droom: een digital nomad worden. Momenteel reist hij op een elektrische eenwieler naar Berlijn. Hier probeert hij gratis overnachtingen te regelen in ruil voor 360° video’s. “Het kan zijn dat ik soms in the middle of nowhere moet slapen.”

Ronalds hunkering naar meer spanning in zijn leven bracht hem een paar maanden geleden naar Barcelona. “Ik was op roadtrip door Andorra. Op een gegeven moment verbleef ik in een co-living voor digital nomads. Daar sloten we een deal met de eigenaren: als wij een maand gratis mochten overnachten, maakten wij een 360° tour voor hen. Toen dat lukte, bedacht ik me dat dit ook ergens anders moest kunnen.”

Tegelijkertijd ontdekte Ronald dat er elektrische eenwielers waren die grote afstanden konden afleggen. “Er waren een paar anderen die het ook deden, dus ik dacht als zij het kunnen, lukt het mij ook.” Zijn plannen om in een andere stad 360° video’s te gaan maken, bleven. Uiteindelijk viel de keuze voor zijn volgende reis op Berlijn. Met achthonderd euro voor noodzakelijke uitgaven op zak en een backpack voor alleen het broodnodige, stapte hij op zijn eenwieler. “Met deze reis kon ik al mijn ideeën combineren. Het is een grote stad en bereisbaar met de eenwieler. Natuurlijk gaan normale mensen met de auto of misschien de fiets, dat maakt het reizen met een ongewoon vervoersmiddel juist zo leuk.”

Crazy Dutch guy on a unicycle

Momenteel reist de avonturier van Hannover naar Wolfsburg. “Ik heb gisteren mijn deal wel voorgelegd aan een hostel, maar zij waren nog niet zo enthousiast. Dat komt vooral doordat ik het zelf nog niet zo goed verkoop. Ik kan goede concepten bedenken en heb een vlotte babbel, maar die zakelijke kant vind ik lastiger. Mensen zien de waarde van zo’n 360° tour nog niet in. Die moet ik benoemen. Daarom vind ik het ook spannend om naar Wolfsburg te gaan. Hier is een overnachting regelen lastiger, dus het kan zomaar zijn dat ik in the middle of nowhere moet slapen.” In Berlijn gaat Ronald actief hostels en hotels benaderen, maar onderweg slaapt hij bij vreemden op de bank. “Dat kan je regelen via een app. De mensen bij wie ik slaap, vinden het geweldig. Ze laten referenties achter als ‘Crazy Dutch guy on a unicycle’. Maar ook als ik ergens koffie ga halen, kijkt iedereen me aan van ‘wat is dat voor type’. Voorbijgangers vinden mijn reis maar wat interessant.”

Bestemming onbekend

Ronald moet nog driehonderd kilometer rijden voor hij in Berlijn is. Hoe zijn reis er verder uit gaat zien, weet hij nog niet. “Ik wil kijken hoe lang ik het volhoud met het ruilen van 360° video’s voor overnachtingen. Dat is eigenlijk mijn enige doel. Hopelijk kan ik op deze manier een jaar rondreizen door Europa. Ik heb bewust geen plan gemaakt. De leuke dingen en mogelijkheden komen vanzelf op je pad. Als ik eenmaal in Berlijn ben, bedenk ik wel weer wat nieuws.”

Wil je Ronald volgen tijdens zijn bijzondere reis? Dat kan! Hij post iedere dag een video op zijn Facebookpagina 360nomadlife.

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.