Laurence.jpg
Studentenleven

Bob, Thomas en Laurence gamen voor Esports Team Twente: ‘Heel mooi om dit te doen’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Bijna een jaar geleden maakten we voor het eerst kennis met een nieuw studententeam: Esports Team Twente. Saxion-studenten Bob Gellaerts, Thomas Legebeke en Laurence van der Wel (foto) zijn als managers en gamer actief binnen dit esports-team en hebben van hun hobby een 'soort van beroep' gemaakt. “Thomas en ik zijn echt vrienden geworden door onze gedeelde liefde voor League of Legends”, aldus Bob.

Bob Gellaerts en Thomas Legebeke zitten beiden in het tweede jaar van de opleiding Creative Media and Game Technologies. Ze zijn inmiddels vrienden van elkaar geworden en bekleden bovendien allebei de rol van manager in het begin vorig jaar opgerichte Esports Team Twente. Vanuit die rol regelen de studiegenoten de randzaken rondom de wedstrijden en coachen ze de League of Legend-gamers. “Maar tijdens de wedstrijd zelf mogen we geen instructies geven”, vertelt Bob. “Daarom geven we van tevoren zoveel mogelijk tips. Bij het kiezen van de characters mogen we nog met de gamers overleggen, maar vervolgens laten we ze los en hopen we dat we ze goed geïnstrueerd hebt. Daarnaast bekijken we als coach van tevoren ook de tegenstanders en doen we onderzoek naar strategieën. Dat doen we nu natuurlijk vanuit huis.”

Mooie samenwerking

Twee keer in de week oefenen ze door middel van zogeheten scrims. Thomas: “Dus daar zijn we zo’n 6 à 7 uur per week mee bezig. Daarnaast doen we dus nog de voorbereidingen en analyses, maar het is goed te combineren met onze opleiding.” Bovendien zien ze het analyseren allerminst als werk. Bob: “We zijn ook vooral vrienden geworden door onze gedeelde liefde voor League of Legends. We kijken bijvoorbeeld samen de Europese en wereldkampioenschappen en vinden het geweldig om te discussiëren over hoe ze het hadden moeten aanpakken.”

Thomas speelde zelf ooit in een team en kan zich dus goed inleven in de gamers. “En Bob had juist al ervaring in het managen van een team. Zo brengen we op twee verschillende manieren onze ervaring over. Dat is een mooie samenwerking.” Bob: “De spelers zijn bovendien heel goed en ondanks dat wij als managers lager staan in de game ranking, hebben ze toch respect voor ons. Het is ook een gezellig groep. Onze bedoeling met het team is nu dat we professioneel worden en sponsoren krijgen, daar werken we naartoe.”

Van hobby werk gemaakt

Hun doel? Het winnen van de College League. “Daarvoor spelen we elke woensdag een wedstrijd”, aldus Bob. “En het gaat goed tot nu toe, want we zijn nog ongeslagen.” Thomas: “Als we die winnen, kunnen we ook meedoen aan Europese wedstrijden, bijvoorbeeld in Spanje.” Het klinkt als een droombaan: de hele week gamen en dan misschien ook nog mooie reizen maken. “We hebben inderdaad van onze hobby een soort werk gemaakt”, vertelt Thomas. “Dus het is heel mooi om dit te doen. Zeker omdat het best moeilijk is om in de wereld van esports te komen, omdat er bijvoorbeeld geen opleidingen bestaan om esporter te worden. Je hebt wat geluk nodig, moet zelfstudie doen en moet echt je eigen weg inslaan.”

Laurence van der Wel, HBO-ICT-student en gamer van Esports Team Twente

“Of het nou zou betalen of niet”, vult Bob aan. “Ik heb al sinds 2014 een grote liefde voor League of Legends, dus ik vind het geweldig om te doen.”

Verliefd op de game

Laurence van der Wel, eerstejaars HBO-ICT-student, is als gamer actief binnen het Twentse gameteam. Hij speelt het spel Rocket League en werd gevraagd om in het team te komen nadat hij meedeed aan een studententoernooi. “We waren met ons team zó dominant”, vertelt hij, “dat we het toernooi echt makkelijk wonnen. Vervolgens nam iemand van Esports Team Twente contact met me op.”

Ook hij is een echte liefhebber. “Ik speel Rocket League gewoon heel erg graag en ben ook al een jaartje of twee coach in een ander team. Toen ik drie was, speelde ik al games als Freddy Fish en toen ik acht was kreeg ik mijn eerste Playstation 2. Vervolgens ben ik steeds serieuzer gaan gamen en toen ik Rocket League ontdekte, was ik verkocht. Sinds ik 15 ben, ben ik echt verliefd op de game. M’n vrienden vinden het tof voor me dat ik dit kan doen en een goede vriend van me speelt ook op hoog niveau, maar heeft helaas geen tijd om bij een team te komen.”

Het droomscenario van Laurence? “Voor mij zou het ideaal zijn als ik straks fulltime met Rocket League bezig kan zijn. Als speler gaat het me overigens niet meer lukken om prof te worden, maar als coach zou het mooi zijn om door te breken en op zo’n hoog mogelijk niveau te spelen.” League of Legends-manager Thomas weet nog niet waar zijn ambitie ligt. “Ik heb mijn studie gekozen omdat ik iets wilde doen met storytelling in videogames, maar ik vind de esports ook dusdanig interessant dat ik hier ook wel graag mijn baan van wil maken, als coach of analist. Dit jaar wil ik mezelf gewoon graag verbeteren en dan zou het mooi zijn dat je later een keer naar een grotere organisatie kunt.”

Plekje vrij

En als er studenten zijn die dit verhaal lezen en denken: dat wil ik ook? Voor League of Legends-gamers geldt dat ze nog even moeten wachten. “Die kunnen het beste nog even wachten tot de competitie bijna afgelopen is, eind dit jaar”, vertelt Bob. “Maar we hebben ook mensen nodig voor bijvoorbeeld de teamorganisatie en de data-analyse.” Laurence: “Mensen kunnen zich natuurlijk altijd aanmelden. Als je goed genoeg bent, is er ongetwijfeld een plekje voor je vrij.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.