Afstuderen met een 10: ‘Ik heb eigenlijk geen stress gehad’

Afstuderen met een 10: ‘Ik heb eigenlijk geen stress gehad’

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Saxion-studente Pleun Heutinck studeerde afgelopen zomer met een 10 af van haar opleiding Bedrijfskunde. “Ik ging voor een heel hoog cijfer, maar een 10 zag ik niet aankomen”, zegt Pleun zelf over haar bijzondere prestatie.

Pleun deed bij Pentair Fairbank Nijhuis in Winterswijk onderzoek naar interne communicatie. “In mijn tweede studiejaar kreeg ik les in marketing. Dat vond ik interessant en dus volgde ik er ook een minor over. Uiteindelijk ben ik dus ook in deze richting gaan afstuderen.” Bij haar afstudeerbedrijf werden problemen op MDI borden geschreven, vervolgens liep het management langs deze borden, om zo snel kennis te nemen van problemen. “Dit liep echter niet goed. Om erachter te komen waar het probleem zat en hoe we dit konden oplossen, heb ik twintig mensen geïnterviewd met uiteenlopende functies. Ook heb de proefpersonen een enquête laten invullen, zodat ik mijn bevindingen kon onderbouwen met cijfers.”

Planning is key

Wat was er belangrijk tijdens dit proces? “Ik had een goede begeleider, zowel vanuit Saxion als vanuit het werkveld, dat heeft me erg geholpen om iets moois te kunnen opleveren. In het begin was ik erg zoekende en wist ik niet zo goed wat er verwacht werd. Toen ben ik bij Studiebank gaan kijken naar andere scripties en heb ik een gesprek gevoerd met het bedrijf. Daarna liep het proces eigenlijk heel goed. Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om voor jezelf deadlines te stellen en ook je begeleider hiervan op de hoogte te brengen. Zo kunnen zij tijd reserveren om naar je scriptie te kijken en kun je snel verder. Doordat mijn planning goed was en ik genoeg tijd incalculeerde voor bijvoorbeeld afzeggingen van interviewkandidaten, heb ik eigenlijk geen stress gehad.”

Baas van je eigen onderzoek

Veel studenten zijn blij als ze eindelijk klaar zijn met hun scriptie, maar Pleun vond het eigenlijk wel jammer. “Ik vond mijn onderzoek heel leuk. Dat is ook mijn tip voor studenten die iets doen waar ze misschien niet zo enthousiast over zijn: zorg dat je jouw onderzoek zo draait, dat je het wel interessant vindt. Jij bent de baas over jouw opdracht.”

Al deze factoren zorgde ervoor dat Pleun werd beoordeeld met een 10. “Ik had wel veel druk op mezelf gelegd, maar dit cijfer had ik niet verwacht. Mijn moeder en bedrijfsbegeleider waren mee en toen we het verlossende woord kregen, stonden we wel even met onze mond vol tanden, want dit was toch onverwachts. Daarna zijn we uit eten geweest, maar ik heb het niet echt gevierd. Ik ben net aan de Radboud universiteit begonnen aan de master Communicatie en Informatiewetenschap. Als ik dat diploma binnen heb, ga ik zeker een mooi feestje geven.”

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.