Wedstrijdroeien
Studentenleven

‘Het begint met één training, maar voor je het weet ben je verslaafd’

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Acht keer per week trainen, elk jaar zes maanden lang geen alcohol en op tijd naar bed: voor de meeste studenten klinkt dat als een ver van zijn Ikea-bedshow, maar voor Saxion-alumnus Joost van Smoorenburg en Bedrijfseconomie-student Cornelis van den Engh is het dagelijkse kost. Ze zijn als wedstrijdroeiers bijna iedere dag bij D.R.V. Euros te vinden. “Het heeft veel voordelen om naast je studie zo veel te sporten.”

Cornelis kwam in aanraking met roeien dankzij zijn broer. “Ik ging zijn kamer onderhuren. Hij woonde in een Euros-huis, dus het hoorde er eigenlijk bij dat je dan ging roeien.” Hij ging selectie lopen en bleek aanleg te hebben voor de sport. “Op die manier ben ik erin gerold en besloot ik te gaan wedstrijdroeien. Je begint met het idee van ‘Ik ga één keer per week trainen, maar voor je het weet ben je verslaafd en zit je elke dag in de boot. Ik vind het leuk dat je prestaties echt samen met het team levert. Je stelt van tevoren een doel en daar werk je met zijn allen naartoe.”

Joost roeide al wat langer. Hij zat eerst in een bierteam, maar maakte uiteindelijk de overstap naar een serieuze ploeg. “Ik vond het wel leuk bij mijn andere team, maar ik miste de drive. Zo kwam bij de wedstrijdroeiers terecht. Om eerlijk te zijn wist ik eerst niet eens dat wedstrijdroeien een ding was.”

Om eerlijk te zijn wist ik eerst niet eens dat wedstrijdroeien een ding was

Joost van Smoorenburg

In it to win it

Dat het wel degelijk een ding is, weten beide mannen inmiddels. “Het is zo gaaf om te winnen van de rest van Nederland. Enschede wint niet super vaak, omdat we een kleinere studentenstad zijn dan bijvoorbeeld Amsterdam of Utrecht. Wij moeten echt moeite doen om leden binnen te halen, terwijl andere steden gewoon de inschrijvingen opengooien en er dan direct 500 man op af komt. Als we dan toch winnen van de andere verenigingen, geeft dat een extra goed gevoel. Dan merk je weer dat het eigenlijk helemaal niet uitmaakt hoeveel keuze je hebt en dat andere zaken veel belangrijker zijn.”

‘Uitgaan is er eigenlijk niet bij’

Om de beste te worden, geven Cornelis en Joost veel op voor het wedstrijdroeien. “Acht keer per week trainen is niet gek en dat hou je echt niet vol als je geen acht uur slaapt. Soms moet je om zeven uur ’s ochtends trainen, dus dan lig je om tien uur al in bed. Naar de kroeg gaan is er dan eigenlijk niet bij, evenals alcohol drinken. Met het team spreek je af dat je dat niet doet. Dat vereist toewijding, maar je krijgt er ook veel voor terug. Met je ploeg bouw je echt een bijzondere band op. Bovendien heb ik voordat ik ging roeien genoeg uit kunnen gaan, dus ik mis het eigenlijk niet”, vertelt Joost.

Een sociaal leven onderhouden buiten de vereniging is als wedstrijdroeier dus lastig. “Je traint ook vaak in het weekend, dus je kan dan niet zomaar even naar je ouders toe. Het is niet zo dat je geen sociaal leven hebt, maar op een andere manier dan anderen. Meestal ga je na de training nog samen wat eten en nazitten met de gasten waar je dagelijks mee roeit. Op donderdagavond is er ook altijd een kroegavond bij Euros, die begint vroeg, dus dan is het ook niet raar dat je op tijd weggaat. Je doet dus wel degelijk leuke dingen met elkaar, alleen dan op andere tijden en met andere activiteiten.”

Cornelis van den Engh

Fit

Valt het vele sporten te combineren met een drukke studie? “Er zitten voor- en nadelen aan”, geeft Cornelis toe. “Het grootste voordeel is dat je altijd fit bent en nooit brak, dus je hebt de focus die je nodig hebt om te kunnen studeren. Nadeel is dat je beter moet plannen dan anderen. Joost is het met hem eens. “Veel wedstrijdroeiers halen al hun punten. Ze richten zich ook vooral op de sport en het studeren en bouwen daardoor een vast ritme op. Dat werkt heel erg in je voordeel. Het valt me trouwens echt op hoe fit je bent ten opzichte van andere studenten. Dat merk ik al op de fiets. Na mijn studie Mechatronica, ben ik doorgestroomd naar de UT. ’s Ochtends fiets ik iedereen voorbij en stap ik lachend van de fiets, terwijl de rest bezweet aankomt.”

Coachen

Volgend jaar wordt het team teruggebracht van acht naar vier roeiers. Cornelis heeft besloten door te gaan, Joost stopt ermee. “Ik ben nu twee jaar actief geweest als wedstrijdroeier en merk dat ik fysiek minder sterk ben dan de rest. Ook ben ik iets ouder dan de anderen. Zij hebben daardoor meer doorgroeimogelijkheden dan ik.” Afscheid van het roeien neemt hij daarentegen zeker niet. “Ik blijf roeien bij Euros en ben sinds kort ook actief als coach. Dat is een stap die door veel mensen gemaakt wordt. Het is super leuk om je kennis te delen met eerstejaars en alles van de andere kant te zien. Roeien leer je snel, maar het duurt vier jaar voor je het echt goed kunt. Ik wil de nieuwe lichting daar graag bij helpen.”

Door: Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.

Roxanne van Norde