FIRST® LEGO® League

Winnaar regiofinale FIRST® LEGO® League Oost-Nederland bekend

Afgelopen zaterdag verwelkomde Hogeschool Saxion in Enschede de FIRST® LEGO® League teams voor de regiofinale Oost-Nederland. Ruim 200 scholieren tussen 9 en 14 jaar oud van scholen uit Oost-Nederland gingen met elkaar de challenge aan.

De winnaar van de regiofinale Oost-Nederland waren de Telestars van de Paus Johannesschool uit Enschede. Volgende week zaterdag 15 december vindt de FIRST® LEGO® League regiofinale Stedendriehoek plaats bij Saxion in Deventer. De winnaars van deze twee finaledagen gaan naar de Benelux finale op zaterdag 16 februari 2019 in Eindhoven. De winnaar van de Benelux finale mag naar het World Wide FIRST® LEGO® League Festival in de Amerikaanse stad St. Louis.

Aan de slag met het thema ‘Into Orbit’

De afgelopen maanden werkten de leerlingen samen met hun coaches aan een aantal opdrachten rondom een zelfgekozen vraagstuk binnen het thema ‘Into Orbit’: verken het leven en reizen in de ruimte. In de opdrachten onderzochten de leerlingen de maatschappelijke rol van techniek en technologie. Hierin vormden (robot)techniek, teamwork en oplossend vermogen de rode draad. Op de finaledag presenteerde elk team de resultaten van hun onderzoek en de werking van hun zelfgebouwde LEGO-robot aan de jury. Daarnaast kreeg ieder team punten voor de samenwerking tijdens het hele traject en op de finaledag zelf.

Organisatie regiofinales Oost-Nederland en Stedendriehoek

De organisatie van de First LEGO League regiofinale voor de regio Oost-Nederland is in handen van Programma Bètatechniek van Saxion. Het doel is om kinderen al op jonge leeftijd bewust te laten worden van de mogelijkheden van techniek. Hiermee willen zij aansluiten bij de groeiende regionale vraag naar geschoolde technici.

Bekijk alle foto's op Flickr.
Fotograaf: Tessa Bouwmeester