spacer

FIRST® LEGO® League Enschede 2022: een terugblik

Leestijd Minuten

Zaterdag 19 maart verwelkomde hogeschool Saxion in Enschede de FIRST® LEGO® League teams voor de regiofinale Oost-Nederland. Ruim 100 scholieren tussen 9 en 15 jaar oud van scholen uit Oost-Nederland en de Stedendriehoek gingen met elkaar de challenge aan.

De grote winnaar van de regiofinale Oost-Nederland was het team van basisschool De Telchenborch uit Almelo. Het team ‘Just Fast Not Furious’ won de Champions Award. Dat betekent dat dit team voor deze regio gaan uitkomen tijdens de Benelux finale op 21 mei in Rotterdam.

Benelux finale

De winnaars van de regio finaledagen gaan naar de Benelux finale op 21 mei  in Rotterdam. De winnaar van de Benelux finale mag naar het World Wide FIRST® LEGO® League Festival in de Amerikaanse stad Detroit.

Aan de slag met het thema ‘Cargo Connect’

Het thema van dit jaar is ‘Cargo Connect’. Transport brengt ons vooruit - het beïnvloedt economieën, overbrugt culturen en maakt ons allemaal meer wereldwijd met elkaar verbonden. Binen dit thema zullen leerlingen hun natuurlijke nieuwsgierigheid, verbeeldingskracht en kritisch denkvermogen gebruiken om de wereld van transport te ontdekken. Hoe wordt vracht vervoerd, gesorteerd en afgeleverd op de plaats van bestemming?

Naarmate nieuwe uitdagingen opduiken die onze wereldwijde transportsystemen ontregelen en de behoefte aan innovatieve, duurzamere oplossingen toeneemt, worden de leerlingen van vandaag de drijvende kracht achter de doorbraken van morgen. De afgelopen maanden werkten de leerlingen samen met hun coaches aan een aantal opdrachten rondom een zelfgekozen vraagstuk binnen het thema ‘Cargo Connect’: Hebben zij de kracht om een nieuwe weg in te slaan en de toekomst van het transport uit te vinden?

Organisatie regiofinales First LEGO League

De organisatie van de First LEGO League regiofinales is in handen van het Saxion PRE Programma. Het doel is om kinderen al op jonge leeftijd bewust te laten worden van de mogelijkheden van techniek. Hiermee willen zij aansluiten bij de groeiende regionale vraag naar geschoolde technici.