GESTART!bySaxion: Marjolein van der Ham
Ondernemerschap

GESTART!bySaxion: Marjolein van der Ham

Vandaag lichten we een bijzondere alumnus uit in de rubriek GESTART!bySaxion. Marjolein van der Ham is in 2018 afgestudeerd bij het Saxion Startup Center en runt nu haar eigen fine dining restaurant.

Startup Center – Afgestudeerd en dan?

Toen ik in februari 2014 startte met mijn opleiding Hotel Management bij Saxion wist ik al dat ik ‘later’ een eigen bedrijf wilde. Eenmaal terug van twee interessante stages in het buitenland werd ik er tijdens een voorlichting op geattendeerd dat Saxion een Startup Center had. Een plek om naast het schrijven van je thesis te werken aan de ontwikkeling van je eigen bedrijf. Dat was helemaal op mijn lijf geschreven. De periode van afstuderen en daarnaast vijf dagen in de week actief deelnemen aan het Startup programma was pittig. Tot verwondering van bijna al mijn docenten, lukte het afstuderen in één keer. Voor mijn gevoel ging alles in sneltreinvaart, want het bedrijf waarmee ik bezig was bij het Startup Center werd enkele weken later werkelijkheid.

Overname Orangerie De Pol

Samen met mijn vriend Mark, tevens chefkok, en Rick en Kim van den Broek, ben ik begin dit jaar mijn droomrestaurant gestart; Orangerie De Pol. Rick en Kim heb ik leren kennen tijdens mijn eerste stage op Bonaire. Destijds hadden zij daar twee restaurants en waren mijn werkgever. Eenmaal terug in Nederland, na tien jaar op de Antillen, raakte we weer met elkaar in contact. We spraken af voor een ‘kopje koffie’ in Doetinchem en Orangerie De Pol was geboren: een kleinschalig fine dining restaurant met tien tafels. Alles draait bij ons om kwaliteit en persoonlijkheid. Aanvankelijk was het plan dat Mark en ik langzamerhand steeds verder in het bedrijf zouden groeien om na een jaar of vijf het restaurant helemaal zelfstandig te gaan draaien. Echter, vijf jaar is vijf maanden geworden. Per 1 december jl. zijn wij de trotse eigenaar van het restaurant. Onze ambitie voor de toekomst is om het restaurant naar een nog hoger level te tillen om op die manier tot de top 100 van Nederland te behoren.