Thijmen schenkt een wijntje in
Ondernemerschap

Een persoonlijk wijnbeleving op maat: Thijmen verkoopt wijn met een verhaal

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Thijmen van Kooten is vierdejaarsstudent Hotel Management en heeft een bijzondere onderneming naast zijn studie. Zijn passie voor wijn heeft hij omgezet naar een bedrijf in de wijnsector: Vinisat Wines & More. “Ik kan de wijnliefhebbers op een toegankelijke manier een stukje kennis overdragen, om te zorgen dat ze op een andere manier naar de wijnwereld gaan kijken en wijn op een andere manier kunnen ervaren.”

Hoi Thijmen, wat voor opleiding volg je?

“Ik studeer Hotel Management. Je leert binnen verschillende bedrijven de dienstverlening te verbeteren en een stukje duurzaamheid toe te passen. De opleiding is heel erg gefocust op de businesskant, dus hetgeen wat er achter de schermen gebeurt. Mensen die over deze opleiding horen, denken vrijwel altijd dat je na deze studie bij een hotel terecht komt, maar dit is niet altijd het geval. Je kunt bijvoorbeeld ook bij een bank, ziekenhuis of adviesbureau terechtkomen. Gastvrijheid staat centraal binnen de opleiding Hotel Management.”

Welke sector vind jij interessant binnen je studie?

“In jaar twee van onze studie hebben we een gastvrijheidsonderzoek gedaan. Uit dit onderzoek kwam naar voren welke sectoren van gastvrijheid je interessant vindt. Bij mij kwam een stukje ondernemen naar voren, in combinatie met de horeca. Restaurants, goed eten en daar een goede combinatie van wekken mijn interesse binnen deze studie.”

Hoe ben je begonnen met het ondernemen naast je studie?

“Ik heb eigenlijk altijd een passie voor wijn gehad. Dat is me met de paplepel ingegoten door mijn ouders. Daarbij werk ik al bijna zeven jaar in de horeca, waardoor ik veel met wijn heb gewerkt. Mijn passie zei dat ik daar iets mee moest gaan doen. Mijn plan was om na mijn afstuderen deze passie op te pakken. Maar toen kwam de coronacrisis, waardoor de horeca dicht moest. Toen dacht ik: als ik nu de ruimte en tijd heb om mijn onderneming te beginnen, waarom doe ik het niet nu?”

Hoe is je passie voor wijn ontstaan?

“Wij hebben een huis in Frankrijk. Van jongs af aan gaan we daar regelmatig heen. Daar komt mijn passie voor wijn ook vandaan. De locatie van het huis is een wijnregio. Het wijnassortiment binnen mijn bedrijf komt grotendeels ook uit deze regio. Het assortiment bestaat in de kern uit Franse wijnen. Daarnaast vul ik deze aan met verschillende Europese wijnen. Je kan iets moois te eten hebben, maar hoe een bepaalde wijn dat gerecht zo kan complimenteren is zó bijzonder. Als je het juiste gerecht, een mooie sfeer en lekkere wijn hebt, heb je een sterke driehoeksrelatie. Door het kiezen van de juiste druif heb je een nóg heftigere smaaksensatie. Ik vind het heel interessant om dat te onderzoeken.”

Hoe bied je jouw assortiment wijnen aan?

“Ik bied wijnen aan uit de oude wijnwereld. Ik onderscheid mijzelf omdat ik op een persoonlijke manier dit overbreng aan mijn klanten. Het is niet alleen een fles wijn die je afneemt. Ik vind het belangrijk dat je daar een ervaring bij krijgt. De wijn moet een verhaal bevatten en dat wil ik op een persoonlijke manier overbrengen. Ik organiseer wijnproeverijen en wil ik in de toekomst gaan kijken wat ik qua evenementen kan organiseren.”

Hoe geef je persoonlijk advies?

“Ik wil heel toegankelijk zijn. Daarom heb ik ervoor gekozen om mijn communicatiekanalen af te stemmen op WhatsApp, zodat mensen op een hele makkelijke manier een appje kunnen sturen. Als je bijvoorbeeld niet weet welke wijn bij het gerecht past die je toevallig vanavond wilt koken, kan ik je daarbij adviseren. Mijn doelgroep zijn niet de enorme wijnkenners, maar de wijnliefhebbers die willen genieten van eten, in combinatie met wijn. Ik kan de wijnliefhebbers op een toegankelijke manier een stukje kennis overdragen om te zorgen dat ze op een andere manier naar de wijnwereld gaan kijken en wijn op een andere manier kunnen ervaren. ”

Momenteel ben je aan het afstuderen binnen je eigen onderneming, hoe verloopt dat?

“Ja, daar ben ik heel enthousiast over. Ik krijg best wel leuke aanvragen binnen en verkoop leuke wijnen. Tijdens het afstuderen ben ik aan het kijken hoe ik mijn bedrijf kan laten groeien. Met een klein groepje afstudeerders onderzoeken we welke groeistrategie we kunnen ontwikkelen, waardoor ik binnen drie jaar kan leven van mijn bedrijf.”

Heb je nog tips voor studenten die ook een onderneming willen beginnen?

“Absoluut. Als je wil beginnen, schrijf een heel goed plan voor jezelf: wat wil je doen en wat wordt je basis? Waar wil je over een jaar staan en hoe ga je dit bereiken? Wees niet bang om vragen te stellen aan je omgeving of, als je student bent, bij jouw onderwijsinstelling. Stel vragen aan je docenten en de mensen die je begeleiden; die zijn er om je te helpen bouwen aan je toekomst. Als je een droom hebt, ga ervoor!”

Wil jij ook ondernemen naast je studie?

Lees meer over het Centrum van Ondernemerschap!
Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.