Freek in Oslo

Freek studeert in Oslo: 'De natuur hier is geweldig om te zien'

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Veel studenten hebben het op hun bucketlist staan voor na hun studententijd: reizen. Maar waarom wachten tot je je papiertje hebt? Elk jaar slaan tal van Saxion-studenten hun vleugels uit om te studeren in het buitenland. Zo ook Freek Roemaat, die geniet van het samenwerken én de natuur in Oslo.

Freek is vierdejaarsstudent Technische Natuurkunde en zit voor het European Project Semester (EPS) in de Noorse hoofdstad Oslo. In opdracht van Sporveien, een bedrijf dat verantwoordelijk is voor de railsystemen in de stad, maakt hij samen met medestudenten een prototype van een metro waarmee de gladheid van de rails kan worden onderzocht. “Ik heb voor dit project gekozen omdat hier veel fysica in toegepast wordt en het veel verschillende raakvlakken heeft met mijn opleiding. Daarnaast vind ik de natuur in Scandinavische landen heel erg mooi en zijn veel zaken zoals studentenhuisvesting hier goed geregeld.”

Het is echt een unieke ervaring waarbij je heel veel nieuwe mensen ontmoet.

Freek Roemaat, vierdejaars Technische Natuurkunde-student

Leerzaam

Freek volgt enkele ondersteunende vakken samen met studenten uit verschillende landen en van verschillende opleidingen. “Iedereen is nieuw in Noorwegen, dus dat zorgt voor een goede en gezellige sfeer. Ook is het heel leerzaam. Het is echt een unieke ervaring waarbij je heel veel nieuwe mensen ontmoet. Ik ben eind januari begonnen met dit project, dus ik heb nog steeds veel dat ik kan leren, maar ik heb nu al mijn Engels spreken en presenteren heel erg verbeterd.”

Zelfstandigheid

En dus kan Freek het iedereen aanbevelen. “Vooral omdat je met veel meer zaken bezig bent dan alleen maar werken in je vakgebied. Ik heb een stuk meer zelfstandigheid gekregen. Je leert over presenteren, verslaglegging en de verschillende werkwijzes binnen een groep. Je bent niet alleen maar met je eigen taak bezig. Soms is er wel een taalbarrière, maar het samenwerken met studenten uit heel Europa zorgt voor veel plezier.”

Schitterend uitzicht

Ook buiten het studeren om heeft Freek weinig te klagen. Alhoewel: “Noorwegen is echt een duur land. De producten in de supermarkt zijn vaak twee of zelfs drie keer zo duur als in Nederland.” Maar het is het allemaal waard. “De natuur is geweldig om te zien. Er zijn verschillende eilanden in de haven van Oslo waar je naartoe kunt gaan met een boot. Het uitzicht vanaf deze eilanden is supermooi. Ik ben binnen 25 minuten met de metro boven in de bergen en ook daar heb je een schitterend uitzicht over de hele stad. Ik denk dat dit het meeste indruk op mij heeft gemaakt.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.