Sifra
Studentenleven

Archeologie: zoveel meer dan borsteltjes en kwastjes

Sifra Verheijden Leestijd Minuten

‘Archeologen zijn toch alleen maar bezig met het verleden?’ Niet bij mijn opleiding! Wij richten ons ook op het heden en de toekomst.

Archeologie is de wetenschap die achtergelaten sporen van menselijke bewoning bestudeert, om zo het verleden te kunnen reconstrueren. Velen denken bij archeologie aan mensen die met borsteltjes en kwastjes op een archeologische opgraving aan het werk zijn, maar het is zoveel meer dan dat. In de wet is vastgesteld dat archeologisch onderzoek verplicht is wanneer er ergens gebouwd wordt. Dit onderzoek bestaat uit veel verschillende facetten en hiermee heb ik tijdens mijn studie en stages ook allemaal al kennis gemaakt.

Diversiteit

Het mooie aan Archeologie studeren bij Saxion in Deventer is dat de theorie wordt gecombineerd met de praktijk. Het is de enige hbo-studie Archeologie in Nederland, waardoor veel van onze studenten uit alle hoeken van het land komen. Gelukkig is Deventer een hartstikke leuke stad om in te wonen, waardoor het voor veel studenten geen moeilijke keuze is om er naartoe te verhuizen.

Net als veel van mijn medestudenten heb ik altijd al veel interesse gehad in de geschiedenis van de mens en hoe die zich in al die eeuwen heeft ontwikkeld. Mijn studie heeft deze interesse alleen nog maar meer aangewakkerd. De diversiteit aan vakken waarin ik les krijg is enorm, waardoor ik meer verstand krijg van de geschiedenis van de mens, de sporen die zijn achtergelaten en alle stappen die doorlopen worden tijdens archeologisch onderzoek.

Heel bijzonder vond ik dat ik met menselijke crematieresten van meer dan tweeduizend jaar oud heb mogen werken.

Menselijke crematieresten

Tijdens de studie maak je kennis met alle aspecten van archeologisch onderzoek. Het fijne aan de studie is dat er een groot scala aan vakken wordt gegeven, waardoor er voor elk wat wils tussen zit. Uiteindelijk word je opgeleid tot bachelor archeoloog, waarbij je kennis opdoet in veel verschillende gebieden. Hierdoor leer je niet alleen over veldarcheologie, maar ook over erfgoed en publiek, materiaalonderzoek en hoe je in bepaalde programma’s opgravingsdata digitaal kunt uitwerken. Zo krijg je les over alle perioden: van de prehistorie tot het heden. Ook leer je over beleid in archeologie en erfgoed, maak je kennis met het digitale deel van archeologisch onderzoek, kun je kennis vergaren over de voorwerpen die archeologen vinden – aardewerk, leer, bot – en leer je hoe je het verhaal van archeologie vertelt aan het publiek.

De stages helpen bij het in de praktijk brengen van de geleerde theorie. Zelf heb ik tijdens mijn stages kennis gemaakt met de verschillende kanten binnen het archeologisch werkveld. Zo heb ik meegewerkt aan een opgraving waarbij ik grondsporen heb mogen uitwerken en interpreteren. Grondsporen zijn sporen die mensen achterlaten in de grond als zij bijvoorbeeld een paal in de grond slaan. Zo’n spoor is te zien door een verkleuring in de grond, en door deze sporen te interpreteren kun je bedenken wat voor soort spoor het is en waarvoor het zal hebben kunnen gediend. Heel bijzonder aan deze opgraving vond ik dat ik (heel voorzichtig en nauwkeurig!) met menselijke crematieresten van meer dan tweeduizend jaar oud heb mogen werken. Hiernaast heb ik ook op kantoor gewerkt waar ik rapporten heb geschreven en vondsten heb gezeefd, gewassen en gesorteerd. De werkzaamheden tijdens stages kunnen heel verschillend zijn en het is een perfecte manier om kennis te maken met de archeologiewereld.

Er zijn meerdere commerciële archeologische bedrijven waar je als afgestudeerd archeoloog aan de slag kunt, maar denk ook aan een overheidsinstelling of een museum.

Sifra Verheijden

Veel kansen op de arbeidsmarkt

Na de studie van vier jaar te hebben afgerond, zijn er meerdere mogelijkheden. Aangezien je met een Archeologie-diploma van Saxion de titel Bachelor of Sciencedraagt, zou je meteen aan de slag kunnen in het werkveld. In het archeologisch werkveld kun je meerdere kanten op. Zo zijn er meerdere commerciële archeologische bedrijven waar je als afgestudeerd archeoloog aan de slag kunt, zou je kunnen werken bij een overheidsinstelling zoals provincies of gemeenten, maar kun je bijvoorbeeld ook denken aan een museum of erfgoedinstelling.

Daarnaast bestaat er de optie om door te studeren en de titel Master of Artsof Master of Science te behalen. Hiervoor is een verbinding tussen alle vier Nederlandse archeologische universiteiten. Bij Saxion Archeologie stimuleren de docenten je om kritisch te denken en om je argumenten goed te onderbouwen; iets wat mooi aan de universiteit kan worden voortgezet. Het is mogelijk om na de studie door te stromen naar ACASA (een programma in samenwerking van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam), Universiteit Leiden of Rijksuniversiteit Groningen. De combinatie van een Saxion- en universitair diploma biedt veel kansen op de arbeidsmarkt. Naast de masters is er aan een aantal universiteiten ook de optie om een research master te volgen en om daarna zelfs op te gaan voor een PhD-programma. Met een Saxion-diploma ben je ook al hartstikke goed voorbereid op het archeologisch werkveld, waarvan meerdere succesverhalen van afgestudeerden bekend zijn.

Sifra Verheijden

Het bestuderen van het verleden is wat derdejaarsstudent Sifra Verheijden aantrekt in haar studie Archeologie. De liefde voor haar studie en het vak maakt dat zij zich graag inzet voor haar opleiding, en deze passie middels het uitstroomprofiel Advies, Beleid en Communicatie als studentredacteur wil delen. Naast het bezig zijn met archeologie is ze ook graag aanwezig in het heden en heeft zij interesse in mindfulness, lezen en wandelen door Deventer.