amsterdam_canal_restaurant_netherlands_boat_tourism_travel_dutch-1386254.jpg!d.jpeg

Studenten vissen plastic uit Amsterdamse grachten

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Ruim honderd Saxion-studenten gaan maandag 6 mei plastic vissen uit de grachten in Amsterdam. En hoe kan je dat nou beter doen dan in bootjes die gemaakt zijn van plastic dat uit de grachten is gevist?

De eerstejaarsstudenten Tourism Management volgen dit jaar de module 'Waardecreatie in de betekeniseconomie' en moeten daarbij innovatieve business modellen opzetten met een positieve impact op mens en milieu. Ter voorbereiding op deze module gaan ze op excursie naar Amsterdam.

Plastic Whale

's Ochtends brengen de studenten een bezoek aan Plastic Whale. Dit bedrijf vist plastic uit de Amsterdamse grachten en maakte daar voorheen bootjes van. Deze bootjes gebruiken ze nog steeds om plastic uit het water te kunnen halen, maar inmiddels wordt van dit plastic meubels gemaakt. Deze verkopen ze niet, maar leveren ze aan klanten als service, zodat ze eigenaar blijven en zo zeker weten dat de meubels circulair worden verwerkt.

Voorbeeld

In de middag krijgen de studenten vervolgens een presentatie bij INSTOCK, een restaurant dat voedsel bereidt dat anders zou worden weggegooid. Deze twee bedrijven moeten voor de studenten uiteindelijk als voorbeeld dienen bij het creëren van nieuwe business modellen.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.