Kirsten.jpg
Onderwijs

Kirsten wilde stagelopen bij TUI en deed dat ook: ‘Zoek een bedrijf dat bij je past’

Leestijd Minuten

Een stage bij TUI leek International Tourism Management-student Kirsten Oosterlaar erg leuk. Dus ging ze op zoek naar vacatures. Ze kwam terecht op de afdeling Content en Drukwerk. “Het onderwerp reizen past goed bij mij en TUI leek me een gaaf bedrijf.”

Je volgt de opleiding International Tourism Management. Waarom heb je daarvoor gekozen?

“Ik ben altijd al heel geïnteresseerd geweest in leren over andere culturen en de wereld. Ik doe de opleiding in het Engels. Al van jongs af aan ben ik bezig om die taal onder de knie te krijgen. Ik las in het Engels en leerde veel van internationale vriendinnen. Dat samen zorgde ervoor dat deze opleiding mij erg aantrok.”

Wat vind je zo interessant aan andere culturen?

“Ik ben erg nieuwsgierig naar de verschillen tussen culturen en hoe toeristen met deze verschillen omgaan. Tijdens het vak Intercultural Sensitivity heb ik mij hier nog meer in kunnen verdiepen.”

Je stage heeft ook te maken met reizen. Wat mocht je allemaal doen?

“Ik heb stagegelopen bij TUI op het kantoor in Enschede. Daar werkte ik op de afdeling Content en Drukwerk, in het team Content & SEO. Ik kreeg vanaf het begin, samen met de andere stagiairs, een uiteenlopend takenpakket met verschillende verantwoordelijkheden. Een van onze taken was het checken van contracten met hoteliers. Als wij een reis aanboden van een hotel, moesten wij die informatie op de website plaatsen. Ook zorgden we dat er foto’s op deze pagina kwamen. Een andere taak was het schrijven van SEO-teksten. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘Last minute Valencia TUI’ kom je bij een stukje tekst dat door mij is geschreven. Daarnaast heb ik nog een concurrentieanalyse gedaan en hielden we naamswijzigingen van hotels bij.”

Kirsten
Kirsten over haar stage bij TUI, waar ze onder meer teksten voor de website schreef

Waarom koos je specifiek voor deze stageplek bij TUI?

“Het onderwerp reizen past goed bij mij en TUI leek me een gaaf bedrijf. Als kind leerde ik TUI al kennen via reclames en posters; het merk is overal. Het is een groot bedrijf en dat trok me wel. Ik heb bewust voor deze stageplek gekozen, omdat ik het gaaf vond dat je werk zichtbaar is en je terug kan vinden wat je hebt gedaan of gemaakt. Ik had al wel eens een SEO-tekst geschreven, maar verder leerde ik op stage vooral veel nieuwe dingen.”

Hoe vond je je stage?

“Mijn stage was een super goede ervaring. Ik voelde me echt een volwaardige collega. Ik kreeg ook dezelfde taken als andere medewerkers en daardoor voelde ik me niet de stagiair. Er waren nog twee stagiairs: eentje bij mij in Enschede, de andere werkte in Rijswijk. Dat maakte het ook fijn. Ik vond eigenlijk alles leuk. Ik werkte twee dagen op kantoor en de rest thuis. Ik had altijd zin om weer naar kantoor te gaan en iedereen weer te zien. Er hing een goede sfeer en ik heb erg veel geleerd.”

Als je graag de wereld wil ontdekken, wilde je dan niet op buitenlandstage?

“Bij mijn opleiding is het verplicht om een half jaar naar het buitenland te gaan. Dit kan tijdens je stage of minor. Ik wilde mijn stage eerst heel graag in Spanje doen, maar uiteindelijk heb ik een stage in Nederland gedaan. Het is nu mijn plan om een minor Spaans in Spanje te gaan volgen. In het eerste jaar van mijn opleiding hadden we ook het vak Spaans en dat vond ik erg leuk.”

Hoe ben je bij deze stage terechtgekomen?

“Iedereen van de opleiding mocht zich inschrijven bij een bepaald account. Ik koos Travel & Technology. Dit account was best wel vrij: ik hoefde niet uit een lijst te kiezen. Ik heb zelf vanaf het begin tegen mijn begeleider gezegd dat TUI mij leuk leek. Toen ben ik gaan kijken welke vacatures ze daar hadden en heb ik een vacature gevonden die bij mij past. Dat is ook mijn tip voor studenten: zoek een bedrijf dat bij je past. Ik denk dat ik het op een andere afdeling ook heel leuk had kunnen hebben. De hele organisatie en bedrijfscultuur spreken mij aan. Ik denk dat als je zo’n bedrijf vindt, je een leuke en leerzame stageperiode zult hebben."

Meer weten over Tourism Management?

Check 't hier!