Climate game

Semester Flourishing Destinations succesvol van start

Leestijd Minuten

In week 1 startte Flourishing Destinations: een nieuw ontwikkeld 3e-jaars Tourism Management semester. In dit semester schrijven studenten een visie, bepalen ze een strategie en ontwikkelen ze vervolgens concrete producten om van een bestaand gebied een Flourishing Destination te maken.

Een Flourishing Destination is een bestemming waar het voor iedereen en alles goed leven, werken en bezoeken is. De ambitie gaat duurzaamheid en restauratie voorbij, en gaat in de richting van regeneratie. Kenmerken hiervan zijn inclusiviteit, balans en aanpassingsvermogen.

Het is een nieuw begrip dat vraagt om een andere ‘mind-set’: samenwerking is belangrijker dan concurrentie, essentie is belangrijker dan efficiëntie en de mens is onderdeel van het leefsysteem in plaats van superieur. Een regeneratieve bestemming creëert een positieve impact, in plaats van dat het negatieve impact beperkt en maakt met een bestemming steeds rijker en diverser. Een bezoeker is tijdelijk onderdeel van de bestemming en draagt bij aan de verrijking; hij of zij laat bij voorkeur de bestemming mooier achter dan hoe hij of zij die aantrof.

Regeneratie kennen wij uit ecosystemen in de natuur en haar in 3,8 miljoen jaar verkregen intelligentie. We maken gebruik van die kennis en zien de natuurlijke systemen als een ‘best practice’. Een ecosysteem is rijk, divers en in balans. Alles in het systeem telt mee en interacteert, heeft een eigen belang en een essentieel gemeenschappelijk belang. Het evolueert en weet zich daarmee aan te passen aan veranderende omstandigheden.

Climate Game

Op vrijdag 13 september vond er een Climate Game plaats in samenwerking met Firm of the Future. Met deze game werd de kern van het semester in 1 opdracht gevat, namelijk de ontwikkeling van het klimaatneutrale Quagga eiland. Quagga Island is dé game om te ervaren en beleven wat de klimaatwet inhoudt.

Je vindt niet alleen de (klimaat)uitdagingen, maar ook de oplossingen. Aan de klimaattafels ga je in een van de vijf rollen (bevolking, overheid, toerisme, industrie en leveranciers) aan de slag met CO2-reductie, energietransitie, circulaire economie en werkgelegenheid. Je zoekt de juiste balans tussen de lineaire en circulaire economie. Leert over de verschillende stakeholders, het belang van samenwerking, het belang van doelen stellen, keuzes maken, het zoeken naar eigen belang en gemeenschappelijk belang... kortom in deze game speekt alles wat telt in een Flourishing destination een rol in het al dan niet succesvol zijn.

De studenten zijn met veel ambitie met de game bezig geweest. De twee winnende groepen (een Nederlandstalig en een Engelstalig Team) wisten Quagga zo in te richten dat het eiland in 2023 al klimaatneutraal is. Een gezamenlijk belang waarbij de stakeholders ook hun individuele wensen in vervulling zagen komen.