Mysteryland_2018.jpg
Studentenleven

Met deze festivals kom jij de zomer door!

Leestijd Minuten

De laatste studiepunten druppelen binnen en de eerste strandfoto’s verschijnen alweer op Instagram, dat betekent maar één ding: summertime! En hoe kun je dat nou beter vieren dan door lekker te feesten? Lees hier welke festivals jij allemaal kunt pakken in de Saxion-steden deze zomer.

Apeldoorn

In Apeldoorn vindt op vrijdagavond 5 juli het gratis Pop & Dance Festival plaats. Op het Raadhuisplein, het Leienplein, in de Kapelstraat, de marktstraat, het stadscafé en het Beekpark: in de gehele binnenstad staan podia waar je tot in de late uurtjes kunt genieten van verschillende dj’s en bands, zoals Julian Black, Tessa Belifant (bekend van The Voice) en Het Foute Uur van Q-music.

Van 23 tot en met 25 augustus staat het stadsstrand SOAP op het industriële Zwitsalterrein in het teken van het SOAP Festival. Drie dagen lang eten, drinken en verschillende soorten muziek. Vrijdag is er live bluesmuziek, zaterdag een danceparty en zondag is er voor de hele familie wat wils, met onder meer een speelparadijs voor de kids.

Deventer

Komend weekend (5 t/m 7 juli) is het alweer tijd voor Deventer Op Stelten, het jaarlijkse, internationale buitentheaterfestival met in totaal ruim 150 voorstellingen. Zelfs als je niet van theater houdt, is dit een aanrader. De toegang is gratis en in de historische binnenstad van Deventer is het hele weekend van alles te doen.

Een week later (zaterdag 8 juli) staat het Deventer Stadsfestival op het programma op het evenemententerrein Platvoet. Met Nielson, Suzan & Freek, CH!PZ, Lil Kleine, Snelle, Dave Roelvink en Def Rhymz kunnen een hoop ballen verzameld worden en staan er enkele bekende namen tussen de line up. Tickets zijn er nog steeds en kosten €27,- per stuk.

Ook als je van lekker eten houdt, ben je in Deventer aan het juiste adres deze zomer. Het weekend van 19 tot en met 21 juli kun je lekker smikkelen en smullen tijdens Eten op Rolletjes aan De Worp, aan de overkant van de IJssel. Het is alweer de vierde editie van dit gratis foodfestival, waar je geheid tonnetje rond weer van thuis komt.

Enschede

Is jouw levensmotto poar neem’n? Kom dan 26, 27 en 28 juli naar het MOUT Bierfestival in Enschede. Ook hier is de entree weer gratis (wat een heerlijk woord is dat ook) en dat terwijl meer dan twintig bijzondere brouwerijen ruim 120 speciaalbieren aanbieden, waar je overigens dan wél weer voor moet betalen. Het maakt de pret er ongetwijfeld niet minder om, dus neem gerust een kijkje in het Volkspark.

Mocht je willen weten hoe het is om lekker te raven op een voormalig vliegveld: Onder De Radar Festival biedt jouw op zaterdag 27 juli de kans om dat te ervaren. Organisator Basic Grooves heeft voor jou de beste dj’s uitgenodigd zodat jij ongestoord kunt genieten van de lekkerste technobeats. Heerlijk toch? Tickets zijn er nog en variëren van €35,- tot €42,50.

Als je nou niet zo van techno houdt en liever staat te hakken en springen op hardstylemuziek, kun je beter een kaartje kopen voor Airforce Festival. Ook dit festival vindt plaats op Vliegveld Twente en een zaterdagticket is nog te koop voor €54,50.

Op 28 augustus is als aftrap van de HOI- en Kick-In-week voor nieuwe Enschedese studenten het Introductieconcert. De line up is nog niet bekend, maar ongetwijfeld zal het spreekwoordelijke dak eraf gaan op de Oude Markt. De perfecte manier om kennis te maken met je nieuwe medestudenten!

Om de zomer smaakvol af te sluiten in Enschede kun je in het weekend van 30 augustus t/m 1 september naar Proefeet. Tijdens dit culinaire evenement in de binnenstad kun je genieten van allerlei soorten voedsel uit de verschillende internationale keukens. Nog één keer lekker smikkelen om. het nieuwe studiejaar goed te beginnen!

Proefeet is overigens onderdeel van de Grolsch Summer Sounds: negen evenementen in Enschede (en Hengelo) tussen 2 juli en 30 augustus, met thema’s als Bölke Open Air, Remember the Time, Rico Latino XL en Nederlandstalige feesten als Sterren Muziekfeest op het Plein en Vrieler NL. En de overkoepelende naam doet vermoeden dat je er ook een lekker biertje kunt drinken.

Groepsapp

Kortom, genoeg te doen deze zomer in de Saxion-steden, waardoor jij je zeker niet hoeft te vervelen. Gooi dit artikel in de groepsapp van je vrienden en pik de leukste festivals uit om het ultieme zomergevoel te ervaren!