Eerste hulp bij hospiteren: zo bemachtig jij een kamer!
Studentenleven

Eerste hulp bij hospiteren: zo bemachtig jij een kamer!

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Als je gaat studeren, is het wel zo leuk om in je studentenstad te gaan wonen. Bovendien word je er enorm zelfstandig van en kan je langer in bed blijven liggen omdat de hogeschool dichtbij is. Maar voor het zover is, moet je wel eerst indruk maken op je toekomstige huisgenoten. Zo doe je dat!

1. Gebruik je kennissenkring

Voor je kan hospiteren, moet je eerst uitgenodigd worden. Dit krijg je makkelijker voor elkaar als je je kennissenkring inzet. Misschien kent een van je vrienden wel iemand die een kamer vrij heeft en kan hij of zij een goed woordje voor je doen.

2. Maak je brief persoonlijk

Hospiteren is net als solliciteren naar een baan. Lees dan ook goed de advertentie en schrijf je mailtje met deze tekst in het achterhoofd. Als zij op zoek zijn naar iemand die sportief is of juist zin heeft in veel serieavondjes, laat dit dan terugkomen in je brief. Vertel waarom jij dit bent en waaruit dit blijkt. Maak ook geen standaardtekst, maar schrijf voor ieder huis een nieuwe mail. Dit helpt echt.

3. Hou papa en mama buiten de deur

Awesome, je bent uitgenodigd om te hospiteren. Neem dan alsjeblieft je ouders niet mee naar binnen als je gaat hospiteren. Je huisgenoten willen jou leren kennen, niet je scheppers. Voor jou is het ook gunstiger, want je kunt helemaal op je eigen mening afgaan. Bovendien ben jij degene die er gaat wonen en niet zij. Natuurlijk kun je het thuisfront wel meenemen als je gaat klussen en inrichten.

4. Kom op tijd

Je bent waarschijnlijk niet de enige die komt hospiteren, dus zorg ervoor dat je niet te laat of de vroeg komt. Vaak is er een strak tijdschema en krijg je maar een half uurtje om je van je beste kant te laten zien. Te laat komen betekent ook dat je daar minder tijd voor hebt.

5. Toon interesse

Afknapper nummero uno: alleen maar over jezelf praten. Vertel wie je bent en wat je doet, maar toon ook interesse in je toekomstige huisgenoten. Anders wordt het een soort interview en dat is voor niemand leuk. Bonustip: bedenk thuis alvast wat je wilt gaan vragen, zo voorkom je paniek tijdens de avond zelf.

6. Wees eerlijk, maar niet te

Je mag best een beetje bluffen om een kamer te bemachtigen. Bijvoorbeeld door te zeggen dat je koken ‘best leuk’ vindt, terwijl je er een pesthekel aan hebt. Blijf wel eerlijk over andere zaken. Als jij een rustig huis zoekt, zeg dan niet dat je elke avond wil gaan stampen op hardstylehitjes. Dan kom je in een omgeving waar jij je niet fijn voelt en kun je over een half jaar weer verhuizen.

7. Cadeau mee?

Soms vragen studentenhuizen of je een cadeautje mee wilt nemen. Google dan altijd eerst of de kamer van jouw keuze daadwerkelijk vrij is en ze je niet alleen uitnodigen voor de gratis drank. Overdrijf ook niet, iets van maximaal vijf euro is echt genoeg.

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.