Event Information System Military Boekelo

Military in Boekelo maakt kennis met het Event Information System

Leestijd Minuten

Op de Military van Boekelo, het grootste, jaarlijks terugkerende paarden event in Nederland, wordt zaterdags de cross-country gereden. De informatie over de wedstrijd wordt verspreid met behulp van bekabelde luidsprekers over het gehele parcours. Een speaker interpreteert de prestaties en doet audio- verslag hiervan. Dit wordt ondersteunt door video beelden die live door RTV Oost worden uitgezonden. Deze beelden worden ook op enkele schermen langs het parcours getoond. Het TFF Military project beoogt de beleving van toeschouwers te verhogen met het ‘Event Information System’ (EIS).

“Het Event Information System verstrekt beelden en data die door vele autonome camera’s geregistreerd worden en draadloos naar draagbare devices als: telefoon tablet of laptop worden verzonden. De ontvanger kan zelf kiezen welke data en beelden getoond worden op zijn beeldscherm.”

I Gepersonaliseerde beleving voor bezoekers, eigen regie van de bezoeker
Een paardenliefhebber heeft favorieten. Dit kan een favoriete combinatie zijn, maar kan ook een favoriete hindernis zijn. Wat je graag zou willen is:

• Een paard van je keuze te volgen in het parcours.
  • Een hindernis van je keuze te volgen.
  • Allerlei nieuws en wedstrijd statistieken ontvangen, het liefst ook gepersonaliseerd.

Bovenstaande content kan ontsloten worden voor het publiek met behulp van een zogenaamd EIS. In dit geval is het 'event' de military van Boekelo. Het is de bedoeling dat het publiek met behulp van dit systeem regie krijgt over een gedeelte van de audiovisuele informatie zodat “customized” kan worden genoten van de cross-country.

II Video Assistant Referee (VAR) voor de paardensport
De jury heeft tot taak om toe te zien dat de cross-country volgens de regels verloopt. Op dit moment wordt de jury bedient door waarnemers bij elke hindernis. Met het EIS kan de jury beschikken over live beelden van elke hindernis. De jury kan deze beelden meerdere malen bekijken, indien nodig vertraagd en/of versneld afspelen en zowel vooruit als achteruit spelen. De jury is hierdoor in staat om binnen de kortst mogelijke tijd het  oordeel aan te scherpen. De wedstrijd wordt hierdoor eerlijker.

III Verhoogde welzijn en prestaties voor de paarden
De trainers weten precies onder welke fysiologische omstandigheden een paard optimaal presteert, zij kunnen fysieke parameters als hartslag, bloedruk en temperatuur interpreteren naar welzijn. Via het EIS kan de trainer real-time zien waar de combinatie in het parcours is en wat de conditie  van het paard is. Ook is gevisualiseerd wat de ideale hartslag zou moeten zijn voor optimale prestatie. De trainer kan achteraf met de jockey de ronde analyseren en dit gebruiken voor betere prestaties in de toekomst. Tevens beschikt de wedstrijdleiding hiermee informatie over het welzijn van de paarden en kan desgewenst hierop anticiperen.

Tijdens de Military 2019 wordt een eerste test uitgevoerd met het systeem. Op twee plekken worden beelden gemaakt van de sprongen over de hindernissen in de omgeving. Het systeem wordt dan uitgelegd aan bezoekers, en bezoekers kunnen kennismaken met de app. Op basis van de ervaringen van deze Military zal in 2020 een tweede test worden uitgevoerd. Het EIS wordt voor de Military Boekelo ontworpen, maar scope is om dezelfde technologie is in te zetten voor willekeurig welk outdoor (sport) evenement.

Dit project is een samenwerking van Saxion, Military Boekelo, FIGO, RTV-Oost en Thales Nederland en wordt mogelijk gemaakt door TechForFuture, http://techforfuture.nl/