Opleiding fysiotherapeut
Studentenleven

Zo word jij een zelfbewuste en reflectieve student

Leestijd Minuten

Hoe vaak hou jij je presentatietechnieken tegen het licht? En wanneer kijk jij nou eigenlijk eens goed naar je houding in je projectgroepje? Niet vaak, hè? Onderzoekers van Saxion Top Talent selecteerden daarom speciaal voor jou tien tips over hoe je zelfbewuster kunt worden en beter aan zelfreflectie kunt doen.

1. Wees eerlijk naar jezelf

Kijk goed naar jezelf: waar kan jij je nog in verbeteren? Durf dat naar jezelf uit te spreken.

2. Bevraag anderen

Durf jezelf kwetsbaar op te stellen en vraag feedback aan je omgeving. Of zoek een tegenpool: die constateert andere gebreken dan je zelf zou doen.

3. Daag jezelf uit

Daag jezelf vervolgens uit om je daarin te verbeteren. Formuleer doelen en stel hoge eisen.

4. Formuleer acties

Welke specifieke acties kan jij uitvoeren om je verbeterpunten aan te pakken? Plan ze en leg jezelf deadlines op.

5. Creëer een veilige omgeving

Creëer een omgeving waarin je fouten mag maken, door bijvoorbeeld je leerwensen te bespreken met je studiegenoten of docenten.

6. Oefen

Voer de acties uit, oefen, ga op je bek en oefen nog een keer.

7. Vraag hulp

Kom je er niet uit? Vraag hulp!

8. Je bent niet de enige

Onthoud: je bent niet de enige die onzeker is over een vaardigheid of iets niet kunt. Dat jij de stap hebt gezet om er wat aan te doen, is al een hele grote, die niet voor iedereen isweggelegd.

9. Hou vol

Het duurt ongetwijfeld even voordat je het onder de knie hebt en je zult ongetwijfeld tegenslagen kennen. Het is geen leuk proces. Laat je niet tegenhouden, uiteindelijk zul je er profijt van hebben.

10. Treed buiten je comfort zone

Zoek de grenzen op van je comfort zone, want daarbuiten leer je pas echt.