impressie opleiding

Pioneers in Health Care verdeelt zes ton voor betere patiëntenzorg

Leestijd Minuten

Innovatiefonds Pioneers in Health Care heeft 600.000,- aan innovatiegeld toegekend aan tien onderzoeksteams. Met dit fonds ondersteunen Hogeschool Saxion, Universiteit Twente, Medisch Spectrum Twente, Deventer Ziekenhuis en Ziekenhuisgroep Twente regionaal medisch-technologisch onderzoek.

De teams, bestaande uit minimaal één zorgprofessional van een ziekenhuis en één onderzoeker van Saxion of Universiteit Twente, doen onderzoek dat moet leiden tot betere patiëntenzorg. Daarvoor stelt Pioneers in Health Care dit jaar zes ton beschikbaar. Door middel van onderzoeksvouchers verdeelde het fonds dit bedrag afgelopen maandag in het Deventer Ziekenhuis over de tien groepen.

De winnende onderzoeken bestrijken een groot zorggebied. Zo doet een team onderzoek naar nieuwe materialen die bacteriedodende medicijnen kunnen vervangen. Bij dit onderzoek is Saxion-professor Martin Bennink (NanoBio) betrokken. Ook wordt door onder anderen Saxion-lector Remko Soer (lectoraat Gezondheid & Bewegen) onderzoek gedaan naar een beslissingsondersteunend systeem voor de huisarts, die werkt op basis van kunstmatige intelligentie. Daarnaast gaan teams onder meer bezig met een 3D-geprinte proeflepel voor knieprotheses en wondgenezing door fototherapie.