Fadi
Studentenleven

Saxion-alumnus Fadi verbindt mensen met #jaartop500

Leestijd Minuten

Ruim twee miljoen mensen bereikte hij afgelopen december met zijn lijst op het online platform Twitter: Commerciële Economie-alumnus Fadi Esak. Door twitteraars te ranken in de #jaartop500 hoopt hij mensen met elkaar te verbinden.

Hoi Fadi, wat is dat precies, de #jaartop500?

“Dat is eigenlijk iets dat ik nu al zeven jaar doe: een lijst gebaseerd op mensen die ik afgelopen jaar op Twitter heb gesproken. Het doel ervan is om vijfhonderd mensen uit te lichten en zo mensen met elkaar te verbinden. Ik bereik er veel mensen mee. Veel mensen zien op die manier ook weer andere profielen en dan volgen ze elkaar. Zo ontstaan er nieuwe connecties en dat is precies de bedoeling.”

Gaat er veel werk in zitten?

“Het is een hele klus. Wat ik doe is kijken welke mensen ik volg, die ga ik één voor één langs. Dan kijk ik of ik daar interactie mee heb gehad in 2019 en zo ja, hoeveel en wat voor soort interactie dat was. Daar baseer ik vervolgens de ranking op. Ik begin altijd in november en ik denk dat ik er in totaal zo’n tien volle dagen mee bezig ben geweest.”

Wat wil je ermee bereiken?

“Zelf vind ik het heel leuk dat het een groot bereik heeft. Vorig jaar werd het door 1,1 miljoen mensen gezien, dit jaar door 2,1 miljoen mensen. Die hebben mijn tweets gezien en mijn profiel bekeken. Daar was ik ook best verbaasd over. De hashtag #jaartop500 was zelfs trending in Nederland, net als mijn naam. Er zijn ook veel mensen die reageren, die vinden het leuk. En het levert mij ook weer veel volgers op.”

Hoe reageerden de mensen op Twitter?

“Je krijgt heel veel leuke reacties, maar ook wel veel bagger. Niet iedereen begrijpt wat de bedoeling is en dat je mensen wil verbinden. Ze denken dat ik het lijstje baseer op dat ik de ene leuker vind dan de ander. Dat is niet de gedachte. Maar ik begrijp het wel. Als 2,1 miljoen mensen het zien, kan niet iedereen het leuk vinden. Mensen kunnen over je heen vallen. Dat ben ik gewend en dat hoort erbij. Het waren voornamelijk leuke reacties.”

Je hebt meer dan 14.000 volgers op Twitter. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

“Dat klinkt heel stom, maar als je een tweet plaatst die goed in de smaak valt bij mensen, bereik je ze sneller, omdat ze zien: die heeft veel likes, die ga ik volgen. Ik denk dat het een opstapeling is van tweets die goed vallen bij de mensen. Het is voornamelijk leuk om te doen: ik heb met Twitter best veel bereikt. Ik hoef maar een tweet te plaatsen en ik krijg zo honderd reacties. Je krijgt heel veel voor elkaar. Er zitten veel fijne en leuke mensen op Twitter en ze hebben veel voor je over. Zo heb ik best wat cadeautjes en Kerstkaarten gekregen.”

Eerder spraken we je al over je onderneming Huiswerkheld en afgelopen zomer ben je afgestudeerd. Waar ben je nu zoal mee bezig?

“Ik werk bij de bank als financieel adviseur en we zijn ook nog bezig met de Huiswerkheld. Ondanks dat we alle drie best druk zijn omdat we fulltime werken, staan we nog steeds klaar voor leerlingen die hulp nodig hebben.”

Heb je, tot slot, nog goede voornemens voor dit jaar?

“Niet overal ‘ja’ op zeggen. Ik ben altijd geneigd om mensen te pleasen en denk eerder aan een ander dan aan mezelf. Dat is soms wel mijn valkuil, dat ik mezelf vergeet. En het is best wel belangrijk om af en toe aan jezelf te denken.”