cec9abd0-a601-48fa-84c1-4226cde4e2c4.JPG
Studentenleven

ICT-student Tom is e-sporter en verdient zijn geld met gamen

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het is de droom van elke gamende student: urenlang achter de pc zitten zonder dat je moeder erover klaagt en er ook nog eens je geld mee verdienen. HBO-ICT-student Tom Pieksma leeft die droom. Als Deapek is hij een bekende naam in de wereld van de e-sports, gaat hij op de foto met fans én krijgt hij doodsverwensingen.

Ha Tom, hoe is het professionele gamen voor jou begonnen?

“Ik speelde met mijn broer vaak het spel Rainbow Six:Siege op de computer en twee jaar geleden kwamen we in dat spel een andere Nederlander tegen. Die vond ons goed spelen en vroeg: ‘Waarom doen jullie niet mee aan ons toernooi?’ Dat hebben we voor de grap gedaan en die hebben we gewonnen. Daarna speelden we nog wat LAN-toernooien met de beste spelers van de Benelux en uiteindelijk werd ik via Twitter benaderd door Trust Gaming of ik voor hen wilde spelen.”

Toen werd het dus serieus. Hoe vond je dat?

“Het was voor mij een moeilijke keuze om weg te gaan bij mijn team, omdat mijn teamleden mijn vrienden waren, maar ik wist dat als ik het niet zou doen, ik niet verder zou komen. In de eerste week mocht ik gelijk mee naar een toernooi in Valencia en daar speelde ik met de grote jongens van de hele wereld. Daar keek ik tegenop, het waren echt mijn idolen. Dat was heel raar om mee te maken. Ik dacht: ‘Hoor ik hier nu écht bij?’”

Hoe combineer je het met je studie?

“Ik zit in het eerste jaar van de studie HBO-ICT en game natuurlijk vooral thuis. We spelen nu vaak kwalificatiewedstrijden voor de Challenge League op doordeweekse avonden en we trainen vaak. Soms ben ik er meer dan veertig uur per week mee bezig. Ik zie het niet als een bijbaan, maar als een hobby waarmee ik geld verdien. We krijgen salaris en winnen soms prijzengeld.”

Heb je ook nog wel tijd voor andere dingen?

“Op zaterdag zijn we vaak vrij en dan ga ik wel de stad in met vrienden. Mensen hebben sowieso vaak een bepaald beeld van gamers, maar dat klopt meestal niet. Niemand die ik uit die wereld ken is eigenlijk zo’n typische gamer. We zijn allemaal hele sociale mensen en ik ga bijvoorbeeld ook drie keer per week naar de sportschool.”

Tom over het gevolg van de glorieuze overwinning op Team Liquid

Je gamenaam is Deapek. Hoe kom je daarbij?

“Ik weet eigenlijk niet meer hoe ik daaraan kom. Ik was tien jaar oud, toen heb ik dat bedacht en dat heb ik zo gehouden.”

Hoe bekend is Deapek inmiddels in de e-sportswereld?

“Redelijk. Binnen het platform Discord hebben we een community waar jonge gamers mij vragen kunnen stellen. Die beantwoord ik dan altijd, vooral omdat ik zelf weet hoe het als klein jongetje was om e-sporter te willen worden. Als ik naar events ga, willen ze ook met me op de foto. Dat was in het begin wel gek. E-sports zit nu nog in de beginfase en ik denk dat het heel groot wordt. Misschien ben ik wel tien jaar te vroeg geboren. Als ik straks 25 ben, ben ik al te oud. Veel gamers stoppen dan, omdat je dan niet meer de juiste reactiesnelheid hebt.”

Heb je ook al sponsoren?

“Persoonlijk nog niet. Dat wil ik wel, maar dan moet ik mijn spel meer gaan streamen en zo meer van mezelf laten zien. We worden als team wel geholpen bij het vinden van sponsoren en in december waren we op uitnodiging van organisator Glory aanwezig bij de bokswedstrijd tussen Rico Verhoeven en Badr Hari. Daar werd ook een commercial getoond voor Rainbow Six:Siege, waar ik in voor kwam. Dat was een hele ervaring.”

Wat is het gekste wat je tot nu toe hebt meegemaakt?

“In december 2018 mochten we meedoen aan een toernooi in Zweden en speelden we tegen Team Liquid. Dat is de grootste organisatie ter wereld. Het is een Nederlandse organisatie, maar ze hebben een Braziliaans team. Die hebben we daar verslagen. Niemand had dat verwacht, want de wedkantoren gaven ons 1% kans. Daardoor werden we beroemd en kregen we heel veel aandacht. De Braziliaanse fans waren alleen niet zo blij met ons. Ze stuurden ons berichten dat we onszelf van kant moesten maken en ga zo maar door. Gelukkig waren de spelers wel aardig, die zeiden ook: ‘Nooit luisteren naar de Braziliaanse fans. Die zijn gek.’”

Wat is uiteindelijk je ambitie?

“Het grootste event is de Six Invitational. Dat gaat echt om miljoenen euro’s. Dat is het doel. Ik ken veel spelers, vrienden die daar naartoe gaan. Twee jaar geleden had ik nooit verwacht dat ik daar nu al zo dichtbij zou zijn. Maar ik wil nu eerst mijn propedeuse halen en dan kijk ik hoe ver ik ben met het gamen. Als ik het fulltime kan gaan doen, wil ik daar wel voor gaan, maar mijn prioriteit ligt nu eerst bij de studie. Het gaat met beide de laatste tijd super goed, dus we zien wel hoe het loopt.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.