IPON 2020
In het kader van teambuilding en inspiratie voor het AGZ ICT&O Beleidsplan 2020-2024 hebben wij met de AGZ ICT&O Werkgroep de IPON in Utrecht bezocht. Deze 10e editie van de IPON (Innovatie Platform Onderwijs Nederland) vond plaats op 5 en 6 februari in de Jaarbeurs in Utrecht. IPON is al vele jaren de informatie- en inspiratiebron voor iedereen die bij het onderwijs betrokken is en bij de les wil blijven op gebied van onderwijsinnovatie en ICT-toepassingen en -diensten. Op een innovatieve en creatieve manier worden hier de nieuwste toepassingen aan het onderwijs gepresenteerd. Daarnaast waren er diverse inhoudelijke workshops en presentaties te volgen.
PO en VO vs HBO
Het betreft vaak innovaties vanuit het po en vo en je vraagt je dan misschien af wat er voor een hbo te halen valt. Nou, dat valt best mee. Allereerst zijn de ideeën in het po en vo een mooie inspiratiebron en kunnen we er een vertaling van maken voor het hbo. Maar vooral is het bijzonder te zien hoe kleuters en jonge kinderen uitgedaagd worden, nieuwsgierig zijn, ondernemend zijn om iets nieuws te leren en uit te proberen. Dat gebeurt al langer en je vraagt je af waar dat dan ergens weer verdwijnt, gezien het merendeel van de studenten die wij binnenkrijgen. Uiteraard moet er ook echt kennis worden opgedaan, maar wanneer je iets spannend en uitdagend vindt gaat dat makkelijker dan bij het frontaal zenden. Gelukkig is dit iets dat onderkend wordt en krijgt ons onderwijs veel van deze impulsen mee.

Wat vonden wij nu interessant op de IPON?
Activeren van onderwijs met AR, VR en Game elementen
Riku Alkio gaf op 5 februari de keynote ‘Detaining students indoors is bad for learning’. Een pleidooi om meer gamification elementen toe te voegen in het leren in het kader van blended learning. Riku heeft daarvoor de app Seppo ontwikkeld waarbij studenten in de echte omgevingen opdrachten krijgen die ze samen moeten oplossen. Voor het aanleren van 21st centuryskills is er een digitale escaperoom ontwikkeld door Kraak’m, voor ons zou een vertaling naar een escaperoom voor docent-ICT vaardigheden wellicht een mooie zijn.
Formatief leren en ontwikkelen
Op 6 februari werd de dag geopend met een keynote van Bob Hofman. Bob heeft samen met een collega een praatplaat ontwikkeld ‘Samen op weg naar een formatieve cultuur’. Deze plaat kan helpend zijn om het gesprek te voeren over formatief leren en werken. Je leest er hier meer over.
Monitor ICT bekwaamheid
Deze monitor is door de PO Raad ontwikkeld met als doel te ontdekken waar je als persoon, team of school staat en wat je nodig hebt. Hierbij wordt gestuurd op de scholingsbehoefte. Het gaat er dus niet om hoe ‘goed’ of ‘slecht’ iemand met ICT is, maar waarin een persoon, team of school zich zou kunnen en willen ontwikkelen. Hierbij werd aangegeven dat het van belang is mensen in te delen op basis van behoefte, niet op basis van een team, daarin zijn de verschillen te groot. Binnen Saxion zien wij dit ook terug en is er al vaker gesproken over een academie overstijgend aanbod aan cursussen vanuit ICT&O.
Reflectief leren
Reflectief leren: een experiment uitvoeren en direct met je mobiel opnemen om vervolgens terug te kijken wat je wel/niet goed deed en wat er vervolgens gebeurde.
Iets goed kunnen opzoeken of uit je hoofd leren?
Moet je alles uit je hoofd leren of kun je soms beter het goed zoeken en beoordelen van informatie op internet aanleren? Met een heuse quizmaster deden we mee aan een opzoek-quiz, waarbij het er om ging zo snel mogelijk het juiste antwoord op een vraag op internet op te zoeken.
Bewustwording in het kader van algoritmes
Het bewust maken van de student van de invloed die algoritmes hebben op je zoekresultaten en daarmee op je denken. Op de IPON gericht op havisten, maar voor veel van onze studenten ook vaak nog een eye-opener.
En meer…
Workshops over AI, Blockchain, open badges, Teams for education, … en ga zo maar door. Wij zijn 1 dag naar de IPON geweest, in die tijd hebben we een keynote gezien, ca 6 workshops (van 30 minuten, compact en concreet) kunnen volgen en de beursstands bekeken. Voor ons was dit voldoende. Je kunt zeggen dat je in 1 dag op een heel efficiënte en effectieve manier een kijkje kunt nemen in het onderwijs voor onze toekomstige studenten. Een dagje Utrecht Jaarbeurs, gratis entree en koffie. Ook erg leuk als teamuitje 😊.
Opbrengsten – AGZ ICT&O Beleidsplan 2020-2024
Wij zijn voornamelijk op 5 februari op de IPON geweest en hebben op 6 februari een vliegende start gemaakt met het beleidsplan. Hiervoor hebben wij een bezoek gebracht aan SURF waar we een inspirerende trendradarsessie hebben gedaan, specifiek gericht op AGZ en Saxion (klik hier voor een PPT van de OWD2019 waarin de trendradar onderwijsvernieuwing werd gepresenteerd). Dit in combinatie met de inspiratie vanuit de IPON leverde al mooie concrete input voor het beleidsplan die de komende tijd verder uitgewerkt zal worden.


