koffieclub
Studentenleven

Koffiedrinkende Saxion-studenten genomineerd voor landelijke vrijwilligersprijs

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het begon met vijf studiegenoten die regelmatig bij elkaar over de vloer kwamen, maar inmiddels gaan ze met dertig vrijwilligers wekelijks op bezoek bij eenzame ouderen: Koffie Club Oldenzaal. Onlangs werd de stichting genomineerd voor een Appeltje van Oranje en dus hoopt vierdejaars Ondernemerschap & Retail Management-student en penningmeester Casper Kroeze in mei mooi nieuws te ontvangen.

Hoi Casper, waar is dit verhaal begonnen?

“Koffieclub Oldenzaal is twee jaar geleden ontstaan uit een vriendengroep van vijf studenten, die regelmatig tussen de colleges door een kop koffie bij elkaar dronken. Op een gegeven moment bedachten we dat het leuk zou zijn als we daar ook andere mensen mee blij zouden maken, bijvoorbeeld eenzame ouderen. We hebben toen meer mensen gevraagd die dat leuk vonden en vervolgens een stichting opgericht. Nu twee jaar verder hebben we een club van dertig leden, waarvan ruim de helft Saxion-student, en hebben we sowieso elke week vier leden die bij twee ouderen langs gaan. We organiseren bovendien zes keer per jaar een activiteit met deze ouderen, zoals een dagje dierentuin, een boottocht of een huifkartocht.”

Hoe kwamen jullie op het idee om eenzame ouderen te helpen?

“Voorzitter Ruth Harmelink (foto) haalde destijds haar inspiratie uit het programma van Gerald Joling en Gordon, waarbij ze ook op bezoek gingen bij eenzame ouderen. Toen kreeg ze het idee: die hebben we in Oldenzaal vast ook. We hebben contact gezocht met Gemeente Oldenzaal en welzijnsorganisatie Impuls en zij konden ons weer in contact brengen met eenzame ouderen. Zo kwam het allemaal in een sneltreinvaart terecht.”

Waar praten jullie zoal over met de mensen?

“Het is niet bepaald dat je denkt: waar moet ik het nou eens over hebben. Je merkt gewoon dat ze niet zo heel veel andere mensen hebben om mee te praten. Als je daar bent, komt alles eruit over wat ze de hele week hebben meegemaakt: ze zijn naar de markt geweest, hebben de huisarts bezocht. Je hoeft niet bang te zijn voor een stilte tijdens de gesprekken. Sommigen pakken hun mondharmonica erbij om een stukje te spelen en soms wordt er zelfs een biertje gedronken. Als je dan weer weggaat, heb je echt een voldaan gevoel: de mensen zijn weer blij dat ze iemand gezien hebben.”

Casper Kroeze, Saxion-student en penningmeester van Koffie Club Oldenzaal

Waar zijn jullie precies voor genomineerd?

“De Appeltjes van Oranje worden elk jaar uitgereikt aan vrijwilligersorganisaties met een maatschappelijk doel. Elk jaar zijn er veertig genomineerden en na de online stemronde en onze pitch in de halve finale in Utrecht, zitten we nu bij de laatste twaalf. Alle overgebleven kandidaten worden binnenkort bezocht door de jury en de finale wordt waarschijnlijk gehouden in mei. Mochten we die winnen, krijgen we 15.000 voor onze stichting. Wat ook heel leuk is, is dat we dan met de Koffie Club naar Paleis Noordeinde mogen om bij Koningin Maxima op bezoek te gaan.”

Hoe zou je het vinden als jullie winnen?

“Dat zou echt fantastisch zijn. We zijn twee jaar geleden begonnen met een klein bestuur en zijn ontzettend trots op hoe groot we zijn geworden en dat we nu landelijke bekendheid krijgen. Het is stiekem wel een droom om Koffieclub Oldenzaal uit te breiden naar een landelijke stichting. Die 15.000 euro zou daar natuurlijk wel bij helpen.”

Als jullie straks klaar zijn met studeren, blijven jullie dit dan doen?

“Ja, we gaan sowieso door. We zijn echt niet van plan te stoppen. Over honderd jaar moet deze stichting nog steeds bestaan.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.