Saxion bereidt zich voor op SAMPE Benelux bruggenbouwwedstrijd

Saxion bereidt zich voor op SAMPE Benelux bruggenbouwwedstrijd

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Saxion-studenten werkten de afgelopen maanden aan lichtgewicht brugconstructie. Het winnende Saxion-team neemt nu deel op voor de SAMPE Benelux bruggenbouwwedstrijd met composiet materialen op 25 maart. Nieuw deze editie, die voor het eerst bij Saxion in Enschede wordt gehouden, is de additive manufacturing contest.

SAMPE Benelux is een netwerkorganisatie van 170 professionals en studenten die werken met lichtgewicht composiet materialen. Dit jaar wordt voor de derde keer een bruggenbouwwedstrijd georganiseerd voor Bouwkunde-studenten in de Benelux. Aanleiding voor het organiseren van een dergelijke wedstrijd is dat de toekomstige professionals met elkaar en bedrijven in gesprek komen.

Vijf maanden lang werken de teams aan hun brugontwerp, wat bij Saxion ook binnen de minor Advanced Material Producting Engineering en valt onder het vak lichtgewicht construeren. Door een ontwerp te bedenken breidden de studenten hun kennis uit over composiet creatie en ontwerpen in de bouwkundewereld. Ze berekenen de effecten van het materiaal en maken een maquette op schaal. Deelnemende hogescholen en universiteiten houden intern een wedstrijd en de beste teams worden afgevaardigd naar het internationale evenement, dat dus 25 maart bij Saxion plaats vindt. Tijdens deze finale dag worden de brugelementen getest op sterkte, deflectie, kosten en gewicht.

ontwerpen Sampe Benelux bridge contest tijdens de interne Saxion wedstrijd

De ontwerpresultaten van de interne wedstrijd bij Saxion ter voorbereiding op de finale op 25 maart.

Eind januari vond bij Saxion al een interne wedstrijd plaats. Studenten ontwierpen hun brugconcept bij het lectoraat Lichtgewicht Construeren in het thermoharder lab. Negen groepen namen deel, maar de ‘Brugbouwers’-groep was het beste (ter info voor vakprofessionals: ze scoorden een D-factor van 4,18). De komende weken verbeteren ze hun huidige ontwerp en nemen ze het in maart op tegen de internationale groepen. In 2018 kwam het Saxion-team als winnaar uit de bus.

Extra wedstrijd: additive manufacturing contest

Ook bij deze wedstrijd nemen studententeams uit de Benelux het tegen elkaar op, maar ze maken hierbij een rigide verticale structuur (kolom of toren) die wordt getest op compressie. Aan deze wedstrijd doen helaas geen Saxion-teams mee.

Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!