Student Ondernemerschap & Retailmanagement kijkt op haar telefoon saxion

Saxion-docenten ontwikkelen lesmateriaal over smartphones in het onderwijs

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Op het perron, in de trein, thuis op de bank en zelfs tijdens colleges: iedereen lijkt tegenwoordig eindeloos te scrollen op zijn smartphone. Dit zagen ook Saxion-docenten Geerle van der Wijk en Andrieke Thissen. Met het lesmateriaal ‘Onder de duim’ hopen zij studenten aan het denken te zetten over de effecten van overmatig smartphonegebruik.

Steeds meer ziet Geerle van der Wijk, hoofddocent mediastudies aan de opleiding Creative Business (Media, Informatie en Communicatie), het in zijn lessen: studenten die afgeleid zijn door hun smartphones. Elk jaar gebruikt hij daarom weer de film Disconnect in zijn college: een film over de invloed van media en mobiele telefoons. Hij loopt al langer met het idee lesmateriaal te schrijven, maar als Hilde Bouwman van NOSop3 een gastcollege geeft over de online special Onder de duim en hij over een onderzoek leest van Toegepaste Psychologie-docent en neuropsycholoog Andrieke Thissen, weet hij het zeker. “Toen heb ik haar een mail gestuurd”, doelt Geerle op zijn collegadocent van Saxion, die hij dan nog niet kent. “Jij hebt een onderzoek gedaan, ik ben van plan lesmateriaal te maken. Doe mee!”

Enorme aantrekkingskracht

En zo geschiedde. Samen ontwikkelen ze twee lessen over hoe de smartphone ons leven beheerst en een handleiding voor studieloopbaanbegeleidende docenten (“Maar als andere docenten het willen gebruiken: be my guest”), die hen stap voor stap vertelt hoe ze het materiaal kunnen toepassen. “Het doel is bewustwording: de smartphone heeft allemaal functionaliteiten, knoppen en kleuren waar door ontwerpers heel hard over nagedacht is. Het heeft een enorme aantrekkingskracht op ons. Hoe kan dat nou? En hoe kun je jezelf daartegen wapenen? Die tips en hints geven we.”

Foto Geerle van Wijk
Geerle van der Wijk

Het gaat de docenten er niet om om het mobieltje uit Saxion te bannen. “Helemaal niet. De laatste tien jaar is de smartphone hét ding geworden in ons leven, hartstikke mooi. We hebben er heel veel mooie dingen aan te danken. Ik vind alleen dat als je dagelijks in de weer bent met je smartphone, het belangrijk is dat je weet wat het doet en wat voor een invloed het op je heeft. Ik denk dat het voor Saxion sowieso best goed zou zijn om wat breder te kijken: al die digitale spullen, hoe zouden we daar mee om moeten gaan?”

Enthousiaste mail

Begin januari werd het lesmateriaal gelanceerd en de eerste geïnteresseerden hebben zich al gemeld, waaronder docenten van Stenden Hogeschool Leeuwarden en Fontys Hogeschool. “Ik heb het deze week ook nog toegezonden naar een collega/docentonderzoeker van het lectoraat Maatschappelijke Veiligheid die op een studiedag vertelde over digitale weerbaarheid. Ik kreeg een enthousiaste mail terug: "Dit kunnen we heel goed gebruiken. Ik ga het uitzetten onder mijn docenten"’ De lessen zijn bovendien gratis te downloaden op het platform Eduxion. “Het materiaal is vrij te gebruiken en de powerpoint mag volledig aangepast worden. Zie maar”, aldus Geerle. “We vonden het echt leuk om eraan te werken, om iets concreets te maken en docenten op deze manier verder te helpen.”

Vier tips om jouw smartphonegebruik te verminderen

In het lesmateriaal zijn tips en hints te vinden die je kunnen helpen je smartphonegebruik te beperken. Wij zetten er vier voor je op een rijtje.

1. Breng in je telefoongebruik in kaart. Hoe vaak ben je online, wanneer en waarom? Verwijder apps die overbodig zijn en je teveel afleiden van wat je werkelijk wilt doen.
  2. Zet alle meldingen en notificaties uit. Check op vaste momenten je mail en lees appjes pas als je er tijd voor hebt.
  3. Hoe ironisch, maar gebruik apps die je kunnen helpen. SelfControl, SelfRestraint en Cold Turkey kunnen websites voor je blokkeren en Newsfeed Eradicator en Feedless maken je social media-tijdlijnen onzichtbaar.
  4. Neem de tijd om te ontdekken welke apps wel bij je passen. Welke apps verrijken je leven? Denk daarbij aan agenda’s of andere apps die je helpen organiseren of je productiever maken.
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.