Docent Lieke Middel maakt haar eigen lightboard
Mijn naam is Lieke Middel en ik werk als docent bij de opleiding Industrieel Product Ontwerpen (IPO). Sinds 13 maart 2020 ben ik net zoals vele andere docenten veroordeeld tot het online lesgeven. Dit brengt allerlei uitdagingen met zich mee. Bijvoorbeeld bij het vak wiskunde, waar het voordoen van sommen (op het bord) erg belangrijk is. Tot nu toe deed ik dat met behulp van een tekentablet.
Het schakelen tussen de collegesheets en het scherm delen is echter tijdrovend en in Blackboard Collaborate lukt het tekenen op de dia zelf niet altijd even goed. Daarom heb ik zelf een “lightboard” voor thuis gemaakt, in te zetten bij (live) online lessen.
Het product “Lightboard” is niet nieuw. Sterker nog; er staat een in het Saxion. Na een beetje research bleek de techniek zodanig eenvoudig, dat het makkelijk thuis op schaal na te maken was.
Prototype
Het prototype is gemaakt van acrylglas (100x50 cm). De rand is een aluminium U-profiel en de RGB LED-strip heeft een afstandsbediening waarmee ik de kleur en helderheid kan aanpassen. Verder rust de lijst op een houten hoekprofiel.
Omdat het bord op het bureau tussen de laptop en de gebruiker neergezet wordt, wordt hij een stuk omhoog geplaatst. Hierdoor staat het bord goed in beeld en is er onderdoor te reiken. Zo kan nog gebruik gemaakt worden van het toetsenbord, muis en een eventuele tekentablet. Met een neon krijtbordmarker wordt het beste resultaat behaald, de letters lichten dan echt op door het LED licht. Je kunt in verschillende kleuren te schrijven. Het wissen van de tekst kan het beste met een schone, droge doek en eventueel glasreiniger.
Omdat gespiegeld schrijven niet een talent is dat voor alle docenten is weggelegd, kan een webcamfilter geïnstalleerd worden om het beeld te spiegelen. In Blackboard en Microsoft Teams kan deze app geselecteerd worden als camera. De student hoeft de video thuis niet te draaien. Hierdoor is er live les te geven met het lightboard.

Bevindingen
Inmiddels heb ik het lightboard in twee live- online lessen gebruikt. De studenten kunnen het scherm, mede door de aanpasbare helderheid, goed zien en “het is handig om even snel iets uit te leggen”. Het schakelen tussen de dia en de webcam gaat vanuit de studenten snel en zonder problemen. Als docent hoeft er dus niet geschakeld te worden. Om een optimaal beeld te krijgen, is een egale achtergrond het meest effectief en is het belangrijk om niet tegenover een raam of andere lichtbron te zitten. Dit zorgt voor spiegelingen in het acrylglas en beïnvloedt de leesbaarheid en transparantie. Als de webcam van de laptop wordt gebruikt, zal het lichte scherm dus spiegelen in het lightboard. Dit kan worden opgelost met een extern scherm buiten het beeld of een externe webcam. Iriun is een handige app waarmee een smartphone via WiFi draadloos gebruikt kan worden als webcam. Ook is het beeld in de app met een druk op de knop te spiegelen.
Het lightboard lijkt dé oplossing voor de minder digivaardige docent. Echter moet het beeld van de webcam wel gespiegeld worden en dit kan lastig zijn. Als het bord eenmaal goed staat en de spiegel-software draait, dan is het een fijne alternatieve vorm van online lesgeven. De docent kan fysiek dingen opschrijven en aanwijzen. Ook kan er weer gebruik worden gemaakt van mimiek en lichaamstaal door de docent, toch een belangrijk aspect bij het lesgeven. Vergeet alleen niet om een broek aan te trekken!
