Soufiane
Studentenleven

Student én chocolatier Soufiane: 'Als je een passie hebt, ga er dan voor'

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC
Daphne Striekwold Leestijd Minuten

Naast je studie je eigen chocolaterie opzetten: Soufiane Mourabit is de uitdaging aangegaan. Samen met Nikai Groot Kormelink, student Social Work, heeft hij vanuit een passie voor unieke smaken Madak Moments (moments.madak.nl) opgericht. Dit combineert hij met zijn opleiding Forensisch Onderzoek – op het eerste gezicht een heel andere richting.

Hoe ben je op het idee gekomen om naast je studie je eigen onderneming op te richten?

“Het idee is ontstaan vanuit een passie voor eten en voor mooie en unieke smaken. Vanaf jonge leeftijd was ik er door geraakt. Met mijn Marokkaanse moeder startte ik als jongetje en gaandeweg ontwikkelde ik me. Ik wilde graag naar de Hogere Hotelschool, maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor Forensisch Onderzoek omdat dit dichterbij huis was. Ik parkeerde mijn passie. Ondertussen bleef ik in mijn vrije tijd graag bezig met koken en nieuwe recepten ontwikkelen. Ik werd meer en meer gevraagd om voor mensen te koken bij bijzondere gelegenheden, tegen een kleine vergoeding. Ik deed het niet voor het geld, maar omdat ik er plezier in had. Toen de vraag maar bleef stijgen, nam ik anderhalf jaar geleden mijn besluit: als ik ooit een onderneming wil starten in de food business, dan is dit het moment. Dit bleek toch lastiger dan gedacht: een eetcafeetje runnen naast mijn studie zou onmogelijk zijn. Daarom koos ik voor een cateringconcept met nevenwerkzaamheden in de vorm van workshops en chef-aan-huis. Zo was ik flexibel en kon ik om mijn lessen heen plannen. Het cateringconcept werd uniek doordat er Marokkaanse invloeden waren verwerkt in mijn recepten. Bovendien onderscheidde ik me van anderen dankzij de beleving die erbij werd ‘geserveerd’, mijn culturele achtergrond. Men waande zich in een 1001-nacht sfeer.”

Hoe is je chocolaterie tot stand gekomen?

“Omdat ik constant op zoek ben naar nieuwe, unieke concepten op het gebied van food, ben ik me ook gaan focussen op culinaire ontwikkelingen. Tijdens de Ramadan, de vastenmaand, is de dadel een belangrijk voedingsbron. Snakkend naar het suikerfeest aan het einde van de Ramadan, ben ik met deze vrucht gaan experimenteren. Ik vulde de dadels met bijzondere smaken en omhulde deze in Belgische chocolade. Aan een lokale ijssalon leverde ik mijn dadel-bonbons. De eigenaresse vroeg of ik ook andere chocolade-producten maakte. Bluffend zei ik volmondig: JA. Ik ben me toen gaan verdiepen in het delicate product chocolade en het viel niet mee. Na veel testen en mislukkingen onstond de Madak Moment, onze bonbon: het begin van onze chocolaterie. Om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen heb ik mijn cateringbedrijf helaas stop moeten zetten – de focus ligt nu volledig op de chocolaterie. Ik heb gelukkig het voordeel gehad dat ik een opleiding heb gevolgd tot ondernemer. Zo was de eerste stap onbewust al gezet, ver voordat ik überhaupt wist wat ik van plan was in de toekomst. Met wat spaarcenten heb ik materiaal aangeschaft. Alles wat ik verdiende investeerde ik terug in het bedrijf.”

Hoe combineer je het ondernemen met je studie?

“Ik ben nu 40 uur per week aan het afstuderen en dat maakt het lastig om doordeweeks iets te kunnen doen voor mijn onderneming. Vaak doe ik dit in de avonden en weekenden. Sinds de start van het bedrijf zijn er gelukkig mensen geweest die mij hielpen, zoals mijn compagnon Nikai Groot Kormelink. We hebben mijn eenmanszaak sinds februari omgezet naar een VOF en dat maakt alles een stuk makkelijker, omdat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen taak."

Soufiane over hoe hij theorie vanuit zijn studie toepast binnen zijn chocolaterie

Wat vind je het leukste aan het runnen van een chocolaterie?

“Eigenlijk is de hele ervaring geweldig: het begint bij de klantwens vanuit de consument of het bedrijf, en het resulteert in de lach en waardering van onze klant. Dat geeft energie.”

Wat is de grootste uitdaging?

“Als startend, kleinschalig bedrijf is het een uitdaging om mee te kunnen groeien met de vraag. De middelen, ook de financiële, ontbreken daar vaak bij. In die zin ben je wat beperkt, maar wij houden wel van die uitdaging en dat houdt het ook leuk.”

Forensisch Onderzoek lijkt op het eerste gezicht een heel andere richting, maar komt de kennis vanuit je opleiding ook van pas bij je bedrijf?

“Deze vraag heb ik terecht vaker voorbij horen komen. Bij forensisch onderzoek draait het om het uitvoeren van een onderzoek op de juiste wijze, daarbij maakt het vrij weinig uit over welk onderwerp het gaat. Zo gebruik ik deze kennis en onderzoeksvaardigheden bij het onderzoeken en ontwikkelen van nieuwe smaakcombinaties, concepten en recepten.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

“Nadat ik afgestudeerd ben zal ik in eerste instantie part-time werken om mezelf van inkomen te voorzien. De rest van de dagen besteed ik aan het bouwen van mijn bedrijf. Mocht ik hier mijn brood mee kunnen verdienen, dan is de kans groot dat ik ermee verder ga. In de nabije toekomst gaan er bij Madak nog meer leuke dingen plaatsvinden… Dus blijf ons volgen!”

Welke tips heb je voor andere studenten die voor zichzelf willen beginnen?

“Laat je door niets en niemand tegenhouden. Als je een passie hebt, ga er dan voor: ik heb ook niet gestudeerd voor datgene dat ik nu doe. Bouw een sterk netwerk op en onderhoud dit goed: het zal je enorm helpen en je kunt er ontzettend veel uithalen. Daarnaast is een goede planning belangrijk, want je studie gaat voor!”

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC

Daphne Striekwold