Onderwijs

Dit is waarom twee Saxion-docenten hun dronevlucht live deelden met hun studenten

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Zeker in tijden van corona is het voor veel docenten de kunst om hun lessen leuk en uitdagend te houden voor de studenten. Archeologie-docenten Maarten Sepers en Roeland Emaus wisten onlangs wel raad met die uitdaging. Zij streamden live een dronevlucht, zodat studenten mee konden kijken en konden leren over innovaties binnen de archeologie.

Hoi Maarten, wat hebben jullie precies gedaan?

We hebben een nieuw vak ontworpen voor tweede- en derdejaarsstudenten: Digitale Archeologie. We hebben daarbij sterk gekeken naar de vernieuwende archeologische wereld en een van die vernieuwingen is het gebruiken van een drone, zodat je snel over een gebied kan vliegen en sporen kunt vastleggen. Dat hebben we in de les geïntegreerd. Studenten moesten een eigen vluchtplan maken en de beste hebben we uitgevoerd. Vervolgens kunnen de studenten met de dronefoto’s aan de slag.”

Waarom hebben jullie dit zo aangepakt?

“In films zie je vaak het stereotype beeld van archeologie: er wordt een stuk grond weggehaald en daar worden dan opgravingen gedaan. Maar het is heel veel meer dan dat. Met deze opdracht konden ze bijvoorbeeld leren een fotogrammetisch model te maken en daar komt veel bij kijken: hoe werkt dat met de lens? Met welke resolutie ga je werken? We hebben het heel technisch aangevlogen. Ook zodat ze snappen dat het meer is dan alleen even met een drone over dat gebied heen vliegen.”

Hoe kwamen jullie hier op?

“Tijdens de coronaperiode geven we les vanuit huis en dat is natuurlijk heel erg statisch en theoretisch. Normaal gaan we met studenten letterlijk het veld in, maar we konden daar niet heen met de studenten. Toen hebben Roeland en ik bedacht om zelf naar de plek toe te gaan en daar met de drone te gaan vliegen, dat live te streamen en de studenten live vragen te laten stellen. Het was heel erg leuk om met een drone een beeld te vormen hoe zo’n archeologisch proces in z’n werk gaat.”

s200_maarten.sepers.jpg
Archeologie-docent Maarten Sepers over lesgeven in coronatijd

Hebben veel studenten meegekeken?

“Dit was vrijblijvende deelname. We hadden zelf zoiets van: het is heel erg jammer dat we het niet konden laten zien, maar we wilden het practicumdeel niet laten vervallen. Maar uiteindelijk hadden we 94 deelnemers.”

Wat waren hun reacties?

“Die waren heel enthousiast, dus dat was heel gaaf om te zien. Ze stelden allerlei vragen. Voor veel studenten is het niet genoeg om slechts onderzoek achter het bureau te doen, die komen pas in het veld achter bepaalde dingen. Dan moeten ze ad hoc hun plan aanpassen. Het is natuurlijk leuk om ze de valkuilen te laten zien.”

Hoe belangrijk is het om creatief te blijven in coronatijd?

“Het is heel belangrijk om creatief te blijven. Deze situatie vergt veel van je studenten en ook van ons als docenten, dus je moet op een bepaalde manier proberen om het leuk en interessant te houden. Voor ons was dat echt de aanleiding om het risico te nemen dat we eventueel met een mond vol tanden zouden staan als bijvoorbeeld de verbinding niet zou werken. Al met al hebben de studenten een goed beeld gekregen van hoe een drone werkt. Dat het meer is dan alleen een magisch foefje. De insteek was echt om de studenten te laten zien dat ze met een mooi vak bezig zijn en dat ze daarbij gebruik kunnen maken van allerlei technische hulpmiddelen.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.