Maike Spijkerman
Studentenleven

Maike zette coronatesten op in het ziekenhuis en heeft nu een baan

Het coronavirus brengt voor veel mensen een hoop ellende met zich mee. Toch levert de uitbraak voor sommigen ook kansen op. Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek-student Maike Spijkerman studeerde af bij Gelre Ziekenhuizen door coronatesten op te zetten én kreeg daar een baan aangeboden. “Best wel gek, maar ik ben er super blij mee.”

Hoi Maike, wat heb je precies gedaan in Apeldoorn?

“Ik zou eerst alleen onderzoek doen naar het opzetten van moleculaire testen voor de detectie van twee schimmels die een luchtweginfectie kunnen veroorzaken, maar toen kwam daar het coronavirus bij. Het was dus best toevallig dat ik daar net mee bezig was. Dat kon ik mooi in mijn onderzoek meenemen. Doordat er een toename kwam in het aantal aanvragen voor testen, werd het voor het ziekenhuis financieel aantrekkelijk om deze zelf uit te voeren. Voorheen moesten ze daarvoor naar een ander lab. Vanwege de uitbraak van het coronavirus hebben we ook die zelf opgezet.”

Hoe was dat?

“Heel erg interessant. Ik was echt vereerd dat ik hierbij betrokken werd. Vooral voor de coronadiagnostiek. Daarvoor hebben we verschillende testen gedaan, met verschillende apparaten. In eerste instantie was het een handmatige test, maar doordat er veel aanvragen binnenkwamen hebben we ook andere apparaten ingezet, zodat we meer testen kunnen draaien op een dag. Uiteindelijk hebben we de coronatest op drie verschillende apparaten gevalideerd.”

Wat was jouw rol?

“Vooral het laboratoriumwerk: materiaal verwerken en alle handelingen die daarbij komen kijken. We hebben op de opleiding deels wel geleerd hoe we dna kunnen analyseren, maar het opzetten van de testen heb ik in het ziekenhuis geleerd. Het was dus echt een leerzame afstudeerstage.”

Maike Spijkerman, student Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek, over haar afstuderen en haar nieuwe baan in het Gelre Ziekenhuis in Apeldoorn

En blijkbaar ging het goed, want ze hebben je een baan aangeboden. Wat mag je gaan doen?

“Ja, ik mag blijven werken op de afdeling waar ik mijn stage heb uitgevoerd: de moleculaire diagnostiek. We voeren daar nog steeds coronatesten uit. Daarnaast word ik ingewerkt op de serologie-afdeling. Daar kijken we in het bloed van mensen of ze corona hebben gehad. Dat is ook heel interessant.”

Hoe vind je dat je direct een baan hebt na je afstuderen?

“Super leuk. Ik voelde me best vereerd dat ze me aan baan aanboden, want daar heb ik zelf eigenlijk niks voor gedaan. Doordat de vraag naar coronatesten blijft stijgen, kunnen ze natuurlijk best wel wat hulp gebruiken.”

Hoe was het voor jou om met het coronavirus bezig te zijn, datgene waar iedereen over praat?

“Best wel bijzonder. De hele wereld houdt zich bezig met corona en jij bent dan degene die de testen mag opzetten en uitvoeren. Ik voel me echt vereerd dat ik mag helpen.”

Zo heeft het coronavirus voor jou in ieder geval iets opgeleverd..

“Ja, absoluut. Heel bijzonder eigenlijk dat mensen hun baan verliezen door corona en dat ik vanwege corona een baan krijg aangeboden. Dat is best wel gek. Maar ik heb het hier heel erg naar mijn zin, dus ik ben er super blij mee.”

Wil jij ook leren testen in een laboratorium?

Kom Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek studeren!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.