werk-prive-studie-combineren-header.jpg

Werken, studeren en prive combineren

Een druk privéleven combineren met je werk en daarnaast ook nog eens studeren? Dat vraagt om een slimme aanpak van jouw kant, maar ook van ons als hogeschool. Daarom geven wij je graag tips en zorgen we voor flexibel en persoonlijk onderwijs, zodat jij je toekomst in eigen handen kunt nemen!

6 tips van onze studenten

Een privéleven combineren met werk en studie? Onze studenten doen het dagelijks en dus hebben wij hen gevraagd om tips.

1. Plannen, plannen, plannen.

Wanneer je gaat studeren in deeltijd zal je moeten plannen. Het vergt nu eenmaal tijd en het maakt het studeren een stuk makkelijker wanneer je dit ook hebt. Dus blok in je agenda studie-uren.

2. Stop met multitasken

Je aandacht verdelen tussen verschillende taken kost meer energie dan het je tijd oplevert. Focus daarom op één handeling tegelijk.

3. Zoek een rustige ruimte

Kinderen die je aandacht willen, een vriend die tijdens jouw studie-uren Netflix zit te kijken; het is niet heel bevorderlijk voor je aandacht. Zoek daarom een ruimte waar je goed kunt studeren. Het liefst afgesloten van je omgeving. Is dit niet mogelijk in jouw huis? Maak dan goede afspraken of kies voor een andere locatie (bijvoorbeeld Saxion of een bibliotheek in de buurt).

4. Laat de wereld het weten; jij studeert in deeltijd.

Het klinkt misschien vreemd maar vertel zoveel mogelijk mensen in je omgeving dat je bezig bent met een deeltijd studie, cursus of module. Dit zorgt voor begrip. Kom je dan toch die ochtend niet koffie drinken, of sla je de derde helft in de kantine even over dan begrijpen ze waarom. Ook je collega’s begrijpen misschien waarom je een keer gespannen of gestrest bent.

5. Vraag je studiecoach

Hij of zij denkt met je mee over de keuzes in je studieprogramma en het tempo waarin je studeert. Ook kun je samen je studieresultaten, persoonlijke ontwikkeling en je loopbaanontwikkeling bespreken.

6. Geniet!

Studeren in deeltijd is pittig maar jij neemt je toekomst in eigen handen! Er zullen ongetwijfeld momenten zijn dat het allemaal te veel lijkt maar daar helpen je studiegenoten, docenten en je studiecoach je doorheen. Geniet van je nieuwe omgeving, connecties en van wat het je uiteindelijk oplevert.

Nieuwsgierig naar de ervaringen van deeltijdstudenten?

Lees het hier!