Positieve initiatieven in de coronacrises
Corporate

Positieve initiatieven van studenten en medewerkers

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

In deze spannende tijden zijn er gelukkig ook een heleboel mooie en positieve initiatieven ontstaan. We zien dat alumni en studenten hun diensten aanbieden als oppas of als extra handje waar het nodig is.

Commerciële Economie-alumnus Fadi Esak riep op Twitter op dat hij wel oppas wilde zijn voor zorgprofessionals met kinderen in Enschede en omgeving die ‘gewoon’ aan het werk moeten. “Ik had een aantal dagen vrij en natuurlijk wil ik dan graag iemand helpen die ons ook weer aan het helpen is. Een kleine moeite toch?”

Zijn tweet werd meer dan drieduizend keer geliket en honderden keren gedeeld. Fadi: “Ik zie dit als een goed teken, de saamhorigheid is er. Maar positiever nog is dat nog niemand zich gemeld heeft voor mijn oppasservice, want dat betekent dat het voor nu allemaal goed geregeld is, dat mensen het nog niet nodig hebben.”

In Dinxperloo en omgeving is Social Work-studente Cathelijne ten Broeke een Facebookgroep gestart met de oproep om bepaalde doelgroepen, zoals ouderen en het onderwijs, een steuntje in de rug te geven door brieven en tekeningen op te sturen. Zij zorgt dat deze bij de juiste groepen terecht komen.

Mens achter de collega

Ook intern bij Saxion wordt er aan de medemens gedacht. Zo heeft Anne Hurenkamp, adviseur bij de Saxion Bibliotheek haar status in de interne digitale werkomgeving Teams aangepast met een boodschap voor alle medewerkers. “Hoi Saxion-collega. Hoe gaat het met je? Het zijn (mentaal) misschien lastige tijden. Misschien zit je wel alleen thuis of staat alles op zijn kop. Mocht je behoefte hebben aan een luisterend oor: een online praatje, of een chat, laat het me dan via de chat van Teams weten.”

Anne: “Misschien inspireert het anderen om dit ook te doen. We werken met bijna 3.000 mensen bij Saxion. Achter al deze collega’s schuilt een ‘huishouden’. De één is alleen en heeft het misschien wel erg stil om zich heen. Een ander zit in zo’n drukke omgeving dat hij misschien wel ’s avonds de rust moet vinden om te werken. Andere collega’s hebben zorgen om zieke familieleden, of verrichten extra ondersteunende diensten om familieleden in de zorg te ontzorgen. Dat doet iets met een mens. En als mensen dat even willen delen, dan moet dat ook even onderling als collega’s kunnen, vind ik.”

Gisteren klonk her en der een daverend applaus voor alle zorgverleners die het coronavirus eronder proberen te krijgen, voor supermarktpersoneel en alle andere mensen die door de ontstane situatie ontzettend hard moeten werken of erdoor geraakt worden, want iedereen kan wel een steuntje in de rug gebruiken, toch?

Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!