covid-19-5152341_1920.jpg
Onderwijs

Tourism Management-studenten gaan corona-uitdagingen aan tijdens eerste Students League

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

De uitbraak van het coronavirus zorgt binnen veel sectoren voor de nodige uitdagingen en in de toerismesector is dat niet anders. Reden genoeg voor Saxion-docent Jan Willem Meijerhof om niet in september, maar al in juni studenten uit het hele land te laten werken aan duurzame oplossingen voor verschillende anderhalvemeteruitdagingen tijdens de eerste UNWTO Students League. “De plannen die ze bedenken moeten ook na coronatijd houdbaar zijn.”

Al in 2018 spreekt Jan Willem Meijerhof, hoofddocent aan de Hospitality Business School (HBS), in Madrid met mensen van de UNWTO, de Wereldtoerismeorganisatie van de Verenigde Naties. Om studenten meer bij de organisatie te betrekken, maar ook om ze meer bewust te maken van het werk van lokale en regionale toerismeorganisaties, bedenken ze een studentencompetitie. Na overleg met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) van het Ministerie van Economische Zaken besluit Jan Willem samen met expertisecentrum CELTH van de Breda University of Applied Sciences in september 2020 de UNWTO Students League te organiseren.

Online competitie

“Maar onlangs dachten we: zou het niet mooi zijn om in tijden van corona een online competitie in het leven te roepen?” vertelt Jan Willem. “Vervolgens hebben we coronagerelateerde opdrachten opgevraagd bij het kennisnetwerk van alle VVV’s in Nederland.” En dus gaan zes teams met Tourism Management-studenten van Saxion, de Breda University of Applied Sciences en NHL Stenden van 1 tot en met 22 juni aan de slag met diverse vraagstukken van opdrachtgevers als VVV Deventer, Visit Veluwe en MarketingOost. “De studenten gaan bijvoorbeeld kijken hoe ze een plein in Utrecht vorm kunnen geven in coronatijd. Hoe ga je om met de anderhalvemetermaatregel? Maar de plannen die ze bedenken moeten ook na coronatijd duurzaam en houdbaar zijn. Het beste groepje wint uiteindelijk een prijs.”

Gericht op beleid

De challenge wijkt volgens Jan Willem af van andere projecten waarbij studenten aan externe opdrachten werken. “Onze challenge is meer gericht op beleid en minder op het bedrijfsleven.” De juni-editie dient echter wel als pilot voor de editie die alsnog in september plaatsvindt. Dan zullen nog meer Nederlandse hogescholen aansluiten. “Nog niet elke hogeschool kon zo snel studenten leveren, maar straks in september moet dat wel lukken. In Nederland lopen we hiermee voorop. Hierna willen we ook een internationale competitie organiseren, waar alle nationale winnaars aan meedoen, maar tot nu toe zijn we het eerste land dat het op deze manier aanpakt.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.