Fit vanuit huis: met deze tips blijf je thuis in beweging

Fit vanuit huis: met deze tips blijf je thuis in beweging

Susan Muskee
Susan Muskee Leestijd Minuten

Nu je (veel) meer thuiszit, is het heel goed mogelijk dat je minder beweegt dan eerst. Je fietstochtje naar school, de kroeg en misschien ook wel je werk is komen te vervallen en heel langzaamaan sluipen er dagen in waarop je niet verder komt dan die vijf minuten durende wandeling naar de supermarkt. Dat kan anders! Met deze vijf tips blijf je thuis in beweging, zónder meteen gewichten of een hometrainer aan te moeten schaffen.

1) Sporten met een app

Overal zijn tegenwoordig apps voor – apps om in beweging te blijven zijn daar geen uitzondering op. Yoga, full body workouts, workouts die je in 7 minuten kunt doen… jouw smartphone tover je in een handomdraai om tot een sportschool op broekzakformaat. Nike heeft bijvoorbeeld de Nike Training Club-app, met meer dan 185 gratis work-outs voor elk niveau. Maar ook de 7 Minute Workout-app, de Asana Rebel-app of de app van Freeletics staan bomvol workouts waarmee je in beweging blijft.

2) Danspauzes

Heb je een smart watch, dan geeft je horloge het (vaak) al aan als je een uur lang niet hebt bewogen. In principe is het voldoende om dan gewoon even naar de keuken te lopen voor wat drinken, maar wil je echt bewegen? Ga dan voor een danspauze! Even lekker de heupen losgooien op je favoriete dansmuziek, gewoon in de woonkamer. Krijg je het meteen lekker warm van. Tip: check wel even of je huisgenoot niet toevallig in een online meeting zit, voor je gezellig door het beeld danst.

3) YouTube-video’s

Apps om je te helpen bewegen zijn leuk, maar bij sommige apps zit je uiteindelijk toch aan een abonnement vast als je alle functionaliteiten wilt gebruiken. Geen zin in zo’n abonnement? Dan is YouTube the place to be. Zoek eens op ‘30 minute workout’ en de workoutvideo’s vliegen je om de oren.

4) Loop binnenshuis zo ver mogelijke afstanden

Is het mogelijk om je werk- en studeerplek zo ver mogelijk bij het koffiezetapparaat vandaan in te richten? Doen! Hoe meer stappen je binnenshuis zet, hoe beter en zelfs die paar extra stappen zijn toch weer mooi meegenomen. Heeft jouw huis meerdere verdiepingen? Werk dan op een andere verdieping dan het toilet en loop de trap op of af voor een plaspauze. Onbewust loop je dan op een hele dag meer dan je zou denken!

5) Daag elkaar uit

Vind je het lastig om jezelf te motiveren om in beweging te blijven? Daag je vrienden of familie dan uit! Wie is er als eerste honderd keer de trap op gelopen, heeft vijftig squats gedaan of tweehonderd push-ups? Collega’s van Dienst Marketing & Communicatie zijn een onlinewandelgroep gestart met de gratis ‘Ommetje’-app van de Hersenstichting. In die app creëer je een wandelcompetitie met een groep mensen en verdien je bonuspunten als je bijvoorbeeld vóór 9 uur ’s ochtends wandelt. Zo motiveer je elkaar om dagelijks een ommetje te maken, want niemand wil natuurlijk onderaan de ranglijst staan!

Susan Muskee

Susan is freelance journalist, tekstschrijver, oud-Saxion-studente en rasechte Deventerse. Ze schrijft ’s zomers het liefst in de zon op haar dakterras en ’s winters op de grond in de woonkamer met haar rug tegen de radiator (niet erg arbo-technisch verantwoord, wél lekker warm).