Chemisch Technologie-alumnus Bo wint KNCV Gouden Spatel
Studentenleven

Chemisch Technologie-alumnus Bo wint KNCV Gouden Spatel

Bo Soolsma, alumnus bij de opleiding Chemisch Technologie, heeft de Gouden Spatel gewonnen voor het beste hbo-afstudeerverslag op scheikundig gebied. Uit alle inzendingen is door een vakkundige jury de top 3 bepaald, waar Bo als winnares uit de bus kwam. Afgelopen donderdag werd de prijs uitgereikt, tijdens de vijfde editie van de Avond van de Chemie, dit jaar als online evenement.

Voor haar afstuderen liep Bo stage bij petrochemisch bedrijf Sasol in Enschede en deed zij onderzoek naar optimalisatie van het zogenoemde Fischer-Tropsch proces.

De jury was erg onder de indruk van haar duidelijke verslag, dat getuigt van een sterk ontwikkelde onderzoeksattitude en een zeer praktische instelling. Bo heeft onderzoek verricht naar warmte-ontwikkeling bij het Fisher-Tropsch proces, een belangrijk petrochemisch proces met maatschappelijke impact voor het verkrijgen van grondstoffen voor plastics en medicijnen uit biomassa.

Zo heeft ze aangetoond hoe de warmte-afvoer door de druk wordt beïnvloed en met welke precisie verschillende parameters gecontroleerd moeten worden om de warmte-ontwikkeling te beheersen. Ze heeft deze petrochemische opdracht op een zeer omvangrijke wijze uitgevoerd met behulp van voorspellingen, gekoppeld aan het testen van hypothesen met gedegen experimenten.

Hoe dat precies werkt, zie je in de video hieronder.

Avond van de Chemie

Tijdens de Avond van de Chemie hebben Inge van den Boogaert (Fontys Hogeschool) en Felicia Joy van der Flier (Hogeschool Utrecht) de tweede plaats van de Gouden Spatel behaald. Daarnaast heeft de KNCV naast de Gouden Spatel ook twee andere studentenprijzen uitgereikt, namelijk de Gouden Vlam (mbo) en de Golden Master Award (wo).

Over de KNCV

De Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV) bestaat al sinds 1903 en is dé belangenbehartiger van de chemie, life sciences en procestechnologie in Nederland. De 8.500 leden zijn dag in, dag uit bezig om de variëteit en rijkdom van het moleculaire vakgebied tot leven te brengen.