Saxion en Viet Duc University hospital zetten eerste stap naar duurzame samenwerking
Corporate

Leestijd Minuten

Maandag 21 september jl. bezocht Vietnamese ambassadeur, Mr. Pham Viet Anh, Saxion en haar partners Waterschap Vechtstromen, NX Filtration en Jotem. Tijdens het bezoek tekende Anka Mulder, namens Academie Gezondheidszorg, een intentieverklaring met Viet Duc in Hanoi, één van de grootste ziekenhuizen in Vietnam.

Dit is het eerste officiële werkbezoek van de ambassadeur aan Saxion, na zijn installatie afgelopen mei. Vietnam is een strategisch speerland voor Saxion. Vanuit verschillende academies zijn hier al mooie samenwerkingen ontstaan. Aanleiding genoeg dus voor de Vietnamese ambassadeur om nader kennis te maken met het College van Bestuur.

Online ondertekening in Deventer en Hanoi

Zoals vele onderwijsactiviteiten vond ook de ondertekenceremonie online plaats. Dit gebeurde in het bijzijn van de Nederlandse ambassadeur in Vietnam, Elsbeth Akkerman. De samenwerking is tot stand gekomen na het bezoek van Anka aan het ziekenhuis in oktober 2018. De overeenkomst is een eerste stap naar een duurzame samenwerking met Viet Duc University hospital, waar zowel kansen liggen voor onderwijs als onderzoek.

Lectoraat International Water Technology & Vietnam

Een ander onderdeel van het programma was het bezoek aan de Twentse MKB-bedrijven NX Filtration en Jotem Waterbehandeling. In samenwerking met het lectoraat International Water Technology zijn zij actief in de Mekong Delta om oppervlaktewater middels nanofiltratie geschikt te maken als drinkwater. Dit gebeurt ook met behulp van studenten van partneruniversiteit Ton Duc Thang University in Ho Chi Minh City.

Eén van de volgende stappen is het verkennen van mogelijkheden met andere lectoraten, maar natuurlijk ook de kansen voor het onderwijs, stages en praktijkopdrachten.

Let op: de foto bij dit artikel is van een eerdere ondertekening