Ben jij een studerende ouder? Zo krijg je de kinderopvangtoeslag waar je recht op hebt
Studentenleven

Leestijd Minuten

Wanneer je studeert en je kind naar de opvang gaat, heb je misschien recht op kinderopvangtoeslag. Dat ontvang je elke maand als voorschot. Hoeveel je krijgt hangt af van de gegevens die jij doorgeeft over hoe je situatie er dat jaar naar verwachting uitziet. Lees in dit artikel van de Belastingdienst 5 tips over de kinderopvangtoeslag!

Tip 1) Check of jij recht hebt op kinderopvangtoeslag

Check hier of je als student recht hebt op kinderopvangtoeslag. Als je er recht op hebt, heb je dat zolang je staat ingeschreven als student. Dus ook in de schoolvakanties.

Tip 2) Maak een proefberekening om te zien voor hoeveel uur je toeslag kunt krijgen

Studenten (zonder toeslagpartner) hebben maximaal recht op kinderopvangtoeslag. Dat betekent dat je kinderopvangtoeslag kunt krijgen voor 230 uur per maand per kind. Maar uiteraard alleen als je daadwerkelijk zoveel uren opvang afneemt. Het maakt hiervoor niet uit wat je naast je studie doet. Dus ook als je een deeltijdopleiding volgt en een bijbaan hebt, heb je maximaal recht.

Heb je een toeslagpartner die werkt? Dan wordt het aantal uren opvang waarvoor je toeslag krijgt, bepaald op basis van de ouder die werkt.

Maak hier je proefberekening.

Tip 3) Geef tussentijdse veranderingen in jouw situatie meteen door

Neem je bijvoorbeeld meer of minder kinderopvanguren af? Krijg je gedurende het jaar een toeslagpartner of gaan jij en je toeslagpartner uit elkaar? Geef veranderingen altijd meteen door via Mijn toeslagen.

Geef je wijzigingen niet door, dan wordt aan het einde van het jaar pas duidelijk dat je te veel of te weinig toeslag hebt gekregen. Te veel ontvangen toeslag moet je terugbetalen, te weinig ontvangen toeslag krijg je terug van Belastingdienst/Toeslagen.

Tip: een aantal veelvoorkomende wijzigingen kun je eenvoudig doorgeven via de app Kinderopvangtoeslag.

Tip 4) Studie afgerond en meteen aan het werk? Geef 't door!

Geef via Mijn toeslagen door dat je geen studie meer volgt en aan het werk gaat. En vergeet ook vooral niet je inkomen aan te passen. Afhankelijk van jouw nieuwe situatie wordt berekend op hoeveel toeslag je in jouw nieuwe situatie recht hebt.

Vind je het lastig om in te schatten hoeveel je gaat verdienen? Maak dan een inschatting van je jaarinkomen en check elk kwartaal of je schatting nog klopt, zodat je je gegevens zo nodig tijdig kunt aanpassen.

Tip 5) Heb je je studie afgerond en weet je nog niet wat je daarna gaat doen? Check dan of je nog niet-gebruikte opvanguren over hebt.

Als je klaar bent met je studie en niet meteen aan het werk gaat, heb je geen recht op kinderopvangtoeslag. Je geeft dan via Mijn toeslagen of de app aan dat je geen studie meer volgt. Check daarna hier of je nog niet-gebruikte opvanguren over hebt die je tot en met het einde van het jaar mag opmaken. Zijn je uren op? Zet dan je toeslag meteen stop. Zo verklein je de kans dat je te veel toeslag ontvangt en dit aan het eind van het jaar moet terugbetalen.

Bron foto & tekst: Belastingdienst/Toeslagen

Landing-OOA-focus.jpg

Bezoek onze open avond!

Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!

Meld je aan