Sibel Dogan.JPG
Onderwijs

Synchroon hybride onderwijs bij Saxion: ‘We moesten echt onze mindset veranderen’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

In de serie ‘Laat je zien, blijf in beeld’ delen we eerlijke verhalen van mensen die het onderwijs in coronatijd allemaal op hun eigen manier ervaren. In aflevering 3 spreken we student Lisa Wiertz en Sibel Dogan over het synchroon hybride onderwijs, dat voor de huidige lockdown gegeven werd op de Saxion Parttime School. “Als ik straks weer mag kiezen, wil ik gewoon fysiek onderwijs.”

Synchroon hybride onderwijs houdt in dat fysiek en online onderwijs wordt gecombineerd. Docenten geven college aan studenten die fysiek in het klaslokaal zitten en tegelijkertijd zijn ze in beeld voor studenten die thuis met een videoverbinding zijn aangesloten. Hierdoor hoeven er minder studenten aanwezig te zijn in de gebouwen van Saxion. “Dit is voor veel studenten een uitkomst”, vertelt docent Sibel Dogan van de opleiding Verpleegkunde. “Omdat veel werkgevers in de zorgsector het niet wenselijk vinden dat werknemers op een drukke school rondlopen. Bij de ontwikkeling van de Saxion Parttime School in 2016 hebben we het al gehad over het combineren van online en fysiek onderwijs, dus we waren goed voorbereid. Dat heeft het mogelijk gemaakt dat we vorige jaar maart direct konden switchen.”

Mindset veranderen

Net als voor veel andere docenten en studenten, was het voor Sibel even wennen. “Vooral in het begin. Je moet al je lessen passend maken voor de online studenten en tijdens de colleges moet je je veel dingen tegelijk in de gaten houden. Ik moet ook op m’n plek blijven zitten, dus het beperkt m’n bewegingsvrijheid. De reacties vanuit de online studenten komen bovendien met vertraging binnen én ze krijgen niet alles mee van wat er in de klas gezegd wordt, dus tijdens een discussie de hele klas meekrijgen, dat is lastig. Dat is wel de grootste beperking die ik ervaren heb. We moesten als docenten echt onze mindset veranderen.”

Door de klas lopen

Studenten konden voor de lockdown per kwartiel kiezen of ze volledig online, volledig fysiek of beide vormen van onderwijs wilden volgen. Verpleegkunde-student Lisa Wiertz koos in het eerste kwartiel voor de online colleges. “Maar doordat docenten vaak door de klas gingen lopen, heb ik dat als niet prettig ervaren”, vertelt ze. “Daarom ben ik in kwartiel 2 naar de fysieke lessen gegaan. Voor mij persoonlijk is dat beter. Nu zijn alsnog alle lessen online en dat is natuurlijk prima, maar voor mij werkt het niet als de docent ook nog fysiek lesgeeft aan studenten in het klaslokaal.”

Lisa
Lisa Wiertz, Verpleegkunde-student bij de Saxion Parttime School

Dip

Wel was ze onder de indruk van de flexibiliteit en de doortastendheid van Saxion, toen vorig jaar maart de eerste lockdown werd afgekondigd. “Ik dacht namelijk: ah, we zijn lekker vrij. Maar dat viel tegen”, lacht ze. “We hadden direct maandagochtend al de eerste online colleges. Dat was goed geregeld.” Toch begint het online onderwijs, en eigenlijk de gehele coronacrisis, wel zijn tol te eisen bij de studenten. “Ik moet zeggen dat ik veel studiegenoten heb gesproken die in december wel echt in een dip zaten. Niemand had er meer zin in. Iedereen was druk op het werk, want iedereen werkt natuurlijk in de zorg, dus iedereen was gewoon moe. Nu gaat het volgens mij wel weer beter, maar van veel studiegenoten weet ik dat ze dit kwartiel al niet meer gaan halen.”

Panelgesprekken

Ook voor de docenten zijn het geen gemakkelijke tijden. “Maar gelukkig wordt er vanuit Saxion wel gevraagd hoe wij het voor ons zien”, aldus Sibel. “En dat is erg prettig. Zo’n organisatie ben je namelijk met elkaar. Ook met studenten hebben we overigens regelmatig panelgesprekken om het onderwijs te evalueren. En daar wordt ook echt iets mee gedaan.” Lisa: “In het eerste kwartiel hebben we aangegeven dat we de pauzes wel erg lang vonden. Dat was in het volgende kwartiel direct aangepast. Maar de docenten moeten wel leren om op hun plek te blijven zitten.”

Gewaardeerd

Vanwege de totale lockdown zijn alle lessen nu online en dat is voor Lisa niet erg, want dat scheelt haar reistijd vanuit Amersfoort. “Maar als ik straks weer mag kiezen, wil ik gewoon fysiek onderwijs. Het zijn nu nog losse modules, maar als ik straks het afstuderen volledig online moet doen, raak ik in paniek. Dan heb ik gewoon een docent nodig die het me goed uitlegt.” Die verhalen hoort Sibel ook vanuit de panelgesprekken. “Sommige studenten zeggen: online onderwijs is niks voor mij. Ze volgen het omdat het moet, maar ze willen dolgraag weer naar school. En eigenlijk ben ik wel blij om dat soort verhalen te horen”, biecht ze op. “Dat betekent toch dat m’n aanwezigheid wordt gewaardeerd.”

Wil jij je ook blijven ontwikkelen binnen je vakgebied?

Volg een opleiding bij de Saxion Parttime School!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.