Maatwerktraject Jobcoach
Organisatie

Maatwerktraject Jobcoach draagt bij aan professionele coachingsorganisatie gemeente Amsterdam

Leestijd Minuten

Na een aanbesteding startten we afgelopen september een maatwerktraject bij de gemeente Amsterdam om een twaalftal medewerkers tot jobcoach op te leiden. Teammanager van de gemeente Thijs Bos is heel tevreden over het verloop ervan en krijgt positieve feedback van de deelnemers: “Ik heb de indruk dat het een gedegen opleiding is met veel praktijkgerichte onderdelen. Het draagt bij aan onze doelstelling om een professionele coachingsorganisatie te zijn.”

Begeleiding naar passend werk

De post-hbo cursus Jobcoach is speciaal ontwikkeld voor mensen met een professionele betrokkenheid bij een groep mensen in de samenleving die zonder begeleiding geen passend werk kunnen vinden of behouden. Daarmee speelt de cursus goed in op de behoefte van de gemeente Amsterdam, specifiek de afdeling Werk & Re-integratie waar Thijs Bos Teammanager is: “We hebben de opleiding eerder met andere partijen uitgevoerd, maar na de laatste aanbesteding is Saxion als partner aangewezen. We zijn voortdurend bezig met het ontwikkelen van onze medewerkers om Amsterdammers te kunnen begeleiden bij het vinden van een passende baan. We willen een professionele coachingsorganisatie zijn, daarvoor moeten onze coaches Noloc gecertificeerd zijn. En na het afronden van deze opleiding kunnen zij het certificaat aanvragen.”

Praktische vaardigheden

Thijs: “We zijn in februari 2020 met een groep van twaalf deelnemers begonnen, waarbij we natuurlijk al snel tegen de beperkende maatregelen aanliepen. Het programma is eerst onderbroken geweest tijdens de eerste lockdown. Later hebben wij in overleg met Saxion het programma verdeeld in een online en een fysiek programma. Voor het fysieke gedeelte is een externe locatie, De Meervaart, gekozen waar de lessen Coronaproof gegeven kunnen worden. Dat is bijvoorbeeld noodzakelijk als de deelnemers hun vaardigheden met trainingsacteurs gaan oefenen. De opleiding heeft veel ruimte voor praktische vaardigheden en reflectie op de rol van jobcoach.”

Pittig

Net als voorgaande jaren vinden de deelnemers de opleiding pittig in combinatie met hun werk. “Thijs: Dit is een jaarlijks terugkerend geluid. Er wordt van de deelnemers behoorlijk wat inzet verwacht en ze moeten hun vaardigheden zoveel mogelijk in de praktijk en met elkaar oefenen. De intervisie die ze regelmatig onderling hebben helpt daarbij. In het algemeen heb ik de indruk dat ze een gedegen opleiding volgen met prima ondersteuning van de docenten. Die signalen vang ik van de deelnemers op. Dus ik heb er het volste vertrouwen in dat ze hierdoor de rol van jobcoach professioneel en met verve kunnen invullen.”

Ook een eigen ontwikkeltraject samenstellen? Neem contact op met:

Trea van der Vecht (business developer)
Mobiel: 06 - 4559 4378
E-mail: t.vandervecht@saxion.nl