Shaping Esports (1).jpg

Shaping Esports Event: ‘Gamen is meer dan alleen een controller en een scherm’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Professioneel onderzoek, psychologen, diëtisten: gamen is allang niet meer alleen een hobby voor pubers achter een pc. En dat is precies wat Esports Team Twente samen met het BMS LAB, het UT Esports Lab, Honours Vereniging Ockham en Blueshell Esports komende dinsdag en woensdag wil laten zien tijdens het Shaping Esports Event in het Design Lab van Universiteit Twente. “Het moet de showcase worden van esports in Twente", aldus Idwer de Vries van Esports Team Twente.

Hoi Idwer, wat gaat er precies gebeuren volgende week?

“Het event bestaat uit twee delen. Op dinsdag gaan studenten in een Create Tomorrow-achtige setting bezig met de technische kant van esports. Ze krijgen challenges op het gebied van onderzoek (hoe word je bijvoorbeeld een nog betere esporter?) of visie (hoe kan je esports laten groeien in onze regio?) en moeten een oplossing verzinnen voor die challenges. Daarna vertellen drie verschillende sprekers in de classrooms of the future wat er momenteel allemaal gebeurt in de esportswereld, bijvoorbeeld op het gebied van onderzoek. Aan het einde van de dag zijn de posterpresentaties van de challenges en de sprekers zijn daarbij de jury. Zij kijken wat er is gedaan met hun lessen en als je idee gekozen wordt, kan je dat eventueel uit gaan voeren. Als het idee echt heel interessant is, kun je dat de volgende dag presenteren.”

Want wat is het programma van de tweede dag?

“Dat wordt het grote exposure-event, want dan komen Universiteit van Nederland en Youtuber GameMeneer naar de universiteit, om te ervaren wat er allemaal wordt gedaan op het gebied van onderzoek naar esports. GameMeneer gaat bijvoorbeeld racen met een eyetracker, zodat hij kan zien waar zijn ogen naartoe gaan tijdens het gamen, en Rocket League spelen met een stressmeter, zodat hij ervaart wat zijn hart doet en in hoeverre hij zweet. Ook speelt hij FIFA tegen de esporters van FC Twente en gaat hij samen met de Koninklijke Marine het schietspel Counter-Strike spelen. Met de marine hebben we een samenwerking en zij gebruiken het spel als een trainingsmethode op het gebied van leidinggeven. Zo ervaart GameMeneer dus de hele middag wat wij zoal doen.”

Wie is dat precies?

“GameMeneer richt zich met zijn YouTube-filmpjes op jongeren, heeft zo’n 1,2 miljoen abonnees en heeft al veel ervaring in de gamewereld. Hij vindt het leuk om te zien hoe esports in elkaar zit en zal die dag ook een filmpje maken voor op zijn kanaal. Als je bijvoorbeeld op dinsdag een nieuwe methode hebt bedacht om je pols neer te zetten tijdens het gamen of je visie hebt losgelaten op verschillende events die in Enschede georganiseerd moeten worden, kun je uiteindelijk aan hem en Universiteit van Nederland presenteren.”

Idwer
Idwer de Vries van Esports Team Twente over het Shaping Esports Event

Het wordt dus een fysiek evenement?

“Dat klopt en dat is in deze tijd natuurlijk wel een primeur. In het DesignLab van Universiteit Twente willen we tien tot twintig studenten, in groepjes van twee of drie, aan de slag laten gaan met meetapparatuur, eyetrackers, stressmeters, zodat ze voor één dag een echte esportsonderzoeker zijn. We hebben genoeg ruimte om dit op een veilige manier en conform de maatregelen te organiseren.”

Wat hopen jullie te bereiken met dit event?

“Op de dinsdag willen we vooral meer studenten kennis laten maken met esports. En dan niet per se de gamekant, maar meer de professionele onderzoekskant. Woensdag is het doel vooral exposure creëren en laten zien dat esports inmiddels een serieus iets is. Gamen is niet meer in je eentje op je kamer achter de pc zitten, maar er wordt tegenwoordig heel veel onderzoek gedaan en bijvoorbeeld met diëtisten en psychologen gewerkt. Het is meer dan alleen een controller en een scherm.”

Wie zijn er allemaal welkom in het Design Lab?

“We richten ons vooral op studenten van de Honours Programmes, omdat zij veel ervaring hebben met eendaagse projecten, en van esportvereniging Blueshell Esports, omdat zij esports natuurlijk leuk vinden. We hebben vanwege de veiligheid maar plek voor maximaal twintig personen, maar als studenten van Saxion of de UT interesse hebben, kunnen ze zich aanmelden en horen ze van ons of er plek voor hen is. Online kunnen we natuurlijk wel oneindig veel publiek faciliteren.”

Hebben jullie er zin in?

“Yes. We hopen dat het uiteindelijk een terugkerend event wordt, waarbij we elk jaar aan studenten en aan een YouTuber nieuwe, vette dingen kunnen laten zien. Het zou mooi zijn als het echt de showcase wordt van esports in Twente.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.