Esports Team Twente
Studentenleven

Saxion-student Antal wil met Esports Team Twente naar Europees niveau

De coronacrisis treft ons allemaal, maar de gevolgen zijn voor iedereen anders. Hoe gaan de verschillende studenten, teams en afdelingen hiermee om? Het in februari opgerichte Esports Team Twente was druk bezig om nieuwe leden te werven, maar zag alle geplande activiteiten in het water vallen. Toch heeft Commerciële Economie-student en mede-oprichter Antal van Dongen (rechtsboven op de foto) vertrouwen in de toekomst.

Esports Team Twente

Esports Team Twente werd in februari als stichting opgericht vanuit Universiteit Twente, maar is ook bedoeld voor studenten van Saxion en ROC van Twente en moet de place to be worden voor esports in de regio. Het team heeft drie doelen: competitie spelen (met zo’n twintig gamers in de spellen League of Legends, Fifa en Rocket League), onderzoek doen (bijvoorbeeld naar het effect van koude handen op gameprestaties en het meten van stress tijdens het gamen) en Enschede als esportsstad op de kaart zetten. Trainen doen ze voorlopig in het esportslab van assistant professor Guido Bruinsma van Universiteit Twente, die onderzoek doet naar esports.

Hoi Antal, hoe gaat het met jou en je omgeving?

“Het gaat prima. Bij ons is gelukkig niks aan de hand: iedereen is kerngezond.”

Fijn! Wat is jouw rol eigenlijk binnen Esports Team Twente?

“Ik doe de marketing, communicatie en promotie. We zijn in februari begonnen en hebben wat betreft de interne structuur net een beetje alles op orde. We zijn nu vooral bezig met het werven van leden.”

Welk effect heeft de coronacrisis op jullie team?

“Dat is best wel jammer: we waren heel enthousiast bezig met het werven van studenten via kraampjes, flyers en posters, maar dat kunnen we nu niet meer doen. We wilden bovendien allerlei evenementen organiseren: borrels, lunchlezingen en een interessemarkt. Nu proberen we ons via social media en mailing onder de aandacht te brengen. Ook zitten we te denken om een online lunchlezing te organiseren, aangezien de theaters wel weer open mogen en we zo een livestream kunnen opzetten.”

Het is niet voor mensen die alleen maar even een potje gamen op de zaterdagmiddag. Onze gamers werken met trainingsschema’s en krijgen feedback op hoog niveau.

Antal over het niveau van Esports Team Twente

Hoe vervelend is het dat het werven stokt?

“We willen eigenlijk alle managerposities gevuld hebben, al kunnen sommige posities gecombineerd worden. We zijn nu met z’n zevenen: de vijf oprichters en twee anderen, die ook er ook vanaf het begin bij waren. In principe kunnen we zo een tijdje vooruit. We kunnen onderzoek doen in het e-sportslab van Guido Bruinsma (zie kader), die heeft ook genoeg contacten. En we hebben sowieso genoeg mensen in onze staf, maar we hebben dus nog wel managers en spelers nodig.”

Je kunt zelf niet een potje gamen voor het team?

“Haha nee, zeker niet. Dat is echt best wel een hoog niveau. Het is niet voor mensen die alleen maar even een potje gamen op de zaterdagmiddag. Onze gamers werken met trainingsschema’s en krijgen feedback op hoog niveau: we monitoren bijvoorbeeld met eye trackers waar ze naar kijken op het scherm en vertellen dan hoe ze hun kijkgedrag kunnen verbeteren. Je moet er flink wat uren in steken. Ons League of Legends-team hebben we nu redelijk ingevuld en we zijn nu met wat Fifa-spelers aan het praten. We waren van plan om een oefenpotje te regelen tegen esporters van Heracles Almelo om te laten zien wat voor een kwaliteitsverschil daarbij komt kijken. Dat is helaas nog niet gebeurd.”

Waar staat Esports Team Twente over een jaar?

“Hopelijk doen we dan mee op Benelux-niveau en als het heel even kan op Europees niveau. Met een andere esportsvereniging zijn we vorig weekend derde geworden in de Dutch College League, een toernooi voor universiteiten. Als je daar eerste wordt, ga je Europees spelen. Hopelijk kunnen we dat met Esports Team Twente ooit behalen.”

Wil jij ook opgeleid worden tot marketeer van een sportclub?

Kom dan Commerciële Economie studeren!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.