Esports Team Twente houdt zich bezig met (veel) meer dan alleen gamen

Esports Team Twente houdt zich bezig met (veel) meer dan alleen gamen

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Gamen is voor velen niet meer dan een spelletje spelen. Voor de studenten van het Esports Team Twente is het echter serious business. Treasurer Teun Kok geeft een inkijkje in hun wereld.

Of hij graag computerspelletjes speelt? Het is een vraag die Teun niet hoeft te beantwoorden. De 24-jarige maakt niet voor niets onderdeel uit van het Esports Team Twente. Het draait voor hem en de andere bijna vijftig leden echter om meer dan het gamen alleen. “We richten ons op het spelen van games, maar een groot deel van onze werkzaamheden bestaat ook uit onderzoek”, zegt Teun. “De teams die de spellen spelen houden zich veel bezig met data-analyse van de games, maar ook coaching en management van het team. Daarnaast is het Esports Team Twente betrokken bij verschillende onderzoeksprojecten.”

Het Esports Team Twente bestaat sinds februari 2020 en is het zevende officiële studententeam van de Universiteit Twente. Het is echter ook toegankelijk voor Saxion-studenten. Het team neemt deel aan college kampioenschappen op hoog niveau in Nederland en Europa. “Bijvoorbeeld met spelen als Counter Strike, Valorant, League of Legends of Rocket League”, zegt Teun.

Marine

Zelf is Teun lid van een Counter Strike-team. Maar ook is hij als treasurer (penningmeester, red.) betrokken bij verschillende projecten. Zo heeft het Esports Team Twente bijvoorbeeld een onderzoeksproject gedaan voor de Koninklijke Marine. “We hebben onderzocht hoe een game als Counter Strike toegepast kan worden in de Crew Resource Management-training van de marine. Daar hebben we een hele module voor ontwikkeld, die nu ook daadwerkelijk wordt gebruikt door de marine. Ook ben ik betrokken bij de bouw van de Esports Lounge op de UT. Ik denk mee hoe deze eruit komt te zien, hoe we hier geld voor in kunnen zamelen en ik communiceer met het bouwbedrijf binnen de UT. Dat zijn heel vette dingen om te doen.”

Op zijn plek

Teun, die onlangs de opleiding Software Engineering afrondde, voelt zich op zijn plek bij het Esports Team Twente. Maar ook voordat hij in dit team stapte, was hij al actief in het verenigingsleven. “Ik heb eigenlijk altijd contact gehad met verschillende sport- en studieverenigingen binnen de UT. Heb bijvoorbeeld ook in de kascommissie van de atletiekvereniging gezeten. Daarnaast zat ik bij de Esports-vereniging, waar meer voor de gezelligheid wordt gespeeld. Daar hoorde ik van het bestaan van Esports Team Twente. Zij zochten een nieuwe penningmeester, dat leek mij leuk om te doen. Zo ben ik erin gerold.”

Snel groeiende tak

Van die keuze heeft Teun nog geen moment spijt. Hij vertelt enthousiast over het team en zijn eigen rol. Hij geniet van het contact met de andere leden. Bovendien ervaart hij zijn tijd bij het Esports Team Twente als bijzonder leerzaam. “Esports is een tak die heel erg aan het groeien is. Dat maakt het heel interessant. Het Esports Team Twente heeft een management team van 6 á 7 personen, zo’n twintig spelers en twintig onderzoekers en we zijn nog stevig aan het groeien. Het is bijna een soort bedrijf dat we met een paar mensen runnen. We zoeken de juiste mensen voor de juiste taken, werken hier in een professionele sfeer. Persoonlijk heeft het me al veel gebracht. Ik ben hier een stuk socialer geworden, kom makkelijker met mensen in contact. Al met al is het enorm leerzaam.”

Zoals Teun aangeeft, groeit het Esports Team Twente in razend tempo. Maar ruimte voor nieuwe studenten die zich aan willen sluiten bij het team is er vrijwel altijd. “Als ze interesse hebben kunnen ze een mail sturen via onze website esportsteamtwente.nl”, zegt Teun. “Daar staan ook voorbeelden van functies. Verder posten we geregeld berichten op social media als we mensen zoeken. Dus heb je interesse, stuur dan een bericht. Er is altijd wel ruimte voor mensen die goede ideeën hebben of geïnteresseerd zijn in een bepaald project.”

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.