Steijn de Ridder
Business

Studieverenigingen organiseren online kennisevent: ‘Vastgoed perfecte verbinding tussen onze opleidingen’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Studieverenigingen Trias Loci (Vastgoed en Makelaardij), Construct (Bouwkunde) en Facility Business Society (Facility Management) organiseren volgende week samen de Real Estate Challenge. Op woensdag 10 maart geven enkele sprekers hun visie op de toekomst van gebouwen en kantoren en werken studenten van de drie opleidingen gezamenlijk aan uitdagende casussen. “De studenten kunnen zo veel van elkaar leren en krijgen een nieuwe kijk op de wereld van het vastgoed”, aldus Steijn de Ridder, voorzitter van de studievereniging Facility Business Society.

Hoi Steijn, hoe zijn jullie op het idee gekomen voor deze Real Estate Challenge?

“Met onze vereniging Facility Business Society zijn we samen met de studieverenigingen Trias Loci van de opleiding Vastgoed en Makelaardij en Construct van de opleiding Bouwkunde gaan nadenken over hoe we de drie opleidingen met elkaar konden verbinden. Zo zijn we op het idee gekomen van dit event, waarbij het gebouw centraal staat. Dat is toch wat onze drie opleidingen met elkaar verbindt en daar gaan we het ook over hebben: wat is de toekomst van het gebouw? En wat gaat er gebeuren met de kantooromgeving?”

Wat staat er allemaal op de planning?

“We beginnen met een hoofdsessie van ongeveer een uur. Daarbij mag iedereen aansluiten, of je nou student bent of niet. Sprekers van de Wageningen University en organisatieadviesbureau TwynstraGudde vertellen daarin wat er volgens hen met het kantoor gaat gebeuren. Heel interessant. Daarna begint de challenge en die is puur en alleen voor studenten. De bedrijven CFP Green Building, VIRO en CBRE Nederland leveren alle drie een casus over een bepaald gebouw in Nederland, bijvoorbeeld het World Trade Center op Schiphol, waarbij in groepjes onder meer nagedacht moet worden over creatieve oplossingen op het gebied van duurzaamheid. Vervolgens moeten de studenten hun plannen presenteren en kiezen de bedrijven de winnaars, die een mooie prijs ontvangen.”

Waarom is het voor studenten zo interessant om mee te doen?

“Het interessante is vooral dat ze aan een heel brede casus gaan werken, waarbij creativiteit heel belangrijk is. Daarnaast zijn we bij Facility Management bijvoorbeeld heel hospitalitygericht en daarom kunnen we veel leren van de studenten van de andere twee opleidingen, die normaal gesproken vooral met de economische en technische aspecten bezig zijn. Ook studenten van de master Facility and Real Estate doen mee aan de challenge. Op deze manier kan iedereen van elkaar leren en een nieuwe kijk op de wereld van het vastgoed ontwikkelen."

Het is heel interessant om te horen hoe andere studieverenigingen dit soort dingen aanpakken. Een mooi voorbeeld daarvan is het feit dat Construct met een bedrijf kwam, VIRO, dat voor ons volledig onbekend is. Zo leren wij meer over hoe zij dit soort dingen organiseren en met welke partners ze daarvoor werken.

Steijn de Ridder, voorzitter van de studievereniging Facility Business Society, over de samenwerking tussen de studieverenigingen

Waarom wilden jullie dit zo graag opzetten?

“Omdat vastgoed een heel interessant onderwerp is en het de perfecte verbinding vormt tussen de drie opleidingen. Nu in coronatijd zien we elkaar allemaal al een stuk minder en op deze manier proberen we de verbinding tussen de studenten, juist ook van verschillende opleidingen, te behouden.”

Het betreft een samenwerking tussen drie studieverenigingen. Dat zie je niet heel vaak.

“Nee, dat klopt. We werken wel eens samen met andere studieverenigingen of andere Facility Management-studieverenigingen, maar op deze manier zie je dat niet heel vaak. Dat is heel mooi en het is heel interessant om te horen hoe andere studieverenigingen dit soort dingen aanpakken. Een mooi voorbeeld daarvan is het feit dat Construct met een bedrijf kwam, VIRO, dat voor ons volledig onbekend is. Zo leren wij meer over hoe zij dit soort dingen organiseren en met welke partners ze daarvoor werken.”

Kijken jullie ernaar uit?

“We hebben er heel erg veel zin in. Er hebben zich nu zo’n 50 studenten opgegeven en aanmelden kan nog tot en met maandag 8 maart. We nemen het event op in de theaterzaal van Saxion in Deventer en we hebben een mooie partner gevonden die camera’s, beeldschermen en microfoons tot z’n beschikking heeft. Het gaat dus echt een professionele productie worden. Dat is natuurlijk gaaf en maakt het alleen maar leuker.”

Wil jij er ook bij zijn?

Het event vindt plaats op woensdag 10 maart van 14.00uur tot 17.00uur. Gratis tickets zijn te verkrijgen via de ticketpagina op Eventbride.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.