Bouwplaats.jpg
Onderzoek

De bouwplaats als leeromgeving: Saxion-project haalt twee ton MKB!dee-subsidie binnen

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Ook de installatiebranche moet, net als veel sectoren, de komende jaren mee in de energietransitie, maar is het personeel daar eigenlijk wel klaar voor? Om medewerkers klaar te stomen voor deze belangrijke missie bundelen Overijsselse mkb-bedrijven de komende twee jaar samen met Saxion hun krachten in het project ‘Samen aan de slag met de energietransitie: learning communities voor én door mkb!’, dat maandag twee ton aan subsidie binnensleepte. “We gaan letterlijk de bouwplaats inrichten als leeromgeving.”

Liefst 175 mkb-bedrijven, verdeeld over 63 nieuwe projecten, ontvangen in totaal 10 miljoen euro voor hun MKB!dee: een project waarmee ondernemers kunnen experimenteren met hoe je de kennis en vaardigheden van je personeel kunt verbeteren. Elk project krijgt een bedrag van tussen de €25.000 en €200.000 en maandag werd, tijdens de online uitreiking door staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat), bekend dat ‘Samen aan de slag met de energietransitie: learning communities voor én door mkb!’ van onder meer het Saxion-lectoraat Human Capital in Smart Industry, TechYourFuture en de academie Business, Building & Technology het maximale bedrag ontvangt.

“We zijn hier heel blij mee”, vertelt lector Stephan Corporaal. “Deze subsidie van twee ton geeft ons de gelegenheid op te schalen, want we willen echt meer dan twintig learning communities gaan draaien de komende jaren.”

Energietransitie

De Nederlandse overheid heeft als doel gesteld om in 2050 zo goed als volledig over te gaan op duurzame energie en dat heeft grote gevolgen voor de bouwsector en de installatiebranche. Zo moeten de huizen van het gas af en liggen er op veel daken inmiddels al zonnepanelen. Stephan: “Iedereen praat natuurlijk over de energietransitie, maar het brengt natuurlijk wel wat technische uitdagingen met zich mee. Bedrijven willen mensen die zijn opgeleid om met de nieuwe technieken om te gaan, maar dat gebeurt nu te weinig. De transitie gaat zo snel, dat medewerkers een extra zetje nodig hebben om mee te komen.”

Bouwplaats als leeromgeving

De energietransitie is een van de onderzoekszwaartepunten van Saxion en dus zag Stephan, voortbordurend op het vooronderzoek ‘Gas erop!’, kansen. Samen met Techniek Nederland, TechYourFuture, De Kracht van Anders, drie onderwijsinstellingen, vijf Overijsselse mkb-bedrijven uit de installatietechniek en enkele leveranciers, woningbouwcorporaties en technisch experts wil hij medewerkers binnen zogeheten learning communities voorbereiden op de technische én sociale skills die de energietransitie vraagt.

Stephan Corporaal
Lector Stephan Corporaal over ‘Samen aan de slag met de energietransitie: learning communities voor én door mkb!’

“We gaan letterlijk de bouwplaats inrichten als leeromgeving”, aldus Stephan. “Aan de hand van uitdagingen die daar ontstaan, gaan we monteurs bijvoorbeeld leren hoe een warmtepomp werkt. Maar ook het gebruiken van een digitaal meetlint, waar tegenwoordig veel mee gewerkt wordt, vereist een goede samenwerking tussen de binnendienst, de buitendienst en een technisch expert. Als zo’n proces niet goed begeleid wordt, levert dat frustraties op. En dus leren monteurs, werkvoorbereiders, projectleiders in onze learning community van elkaar hoe ze met zo’n digitaal meetlint kunnen werken en hoe ze via de zwarte doos de gegevens kunnen uitlezen.”

Medewerkers uit de installatiebedrijven worden in deze learning communities gekoppeld aan studenten en docenten van de academie Business, Building & Technology, waarna ze in 10 weken tijd zich ontwikkelen op een specifiek onderdeel van de energietransitie. Deze studenten en docenten nemen deze casus vervolgens weer mee terug naar Saxion en ROC van Twente, zodat het verwerkt wordt in het onderwijs. “Het unieke van dit verhaal is dat wij learning communities niet invullen als praatclubs, maar echt als doeclubs. En we houden het met die 10 weken kort en krachtig”, aldus Stephan.

Regionale impact

Samen met Techniek Nederland, de Human Capital-practoraten, -lectoraten en -onderzoeksgroepen van ROC van Twente, Hogeschool Windesheim, TechYourFuture en Universiteit Twente levert Saxion een bijdrage aan het ontwerp en de monitoring van de learning communities. “Het mooie van dit project is dat het combinatie betreft van technische en sociale lectoraten. Daarnaast is het echt een project waar je regionale impact mee kunt maken. Bedrijven ervaren dit namelijk echt als een groot probleem”, aldus Stephan. “En zo kunnen we dus een mooie bijdrage leveren aan een belangrijke uitdaging als de energietransitie.”

Naast Saxion werken aan dit project werken mee:

• Wijco Technics
  • Engberink Technische Installaties
  • Alferink Installatietechniek
  • Wassink Installatie
  • Pactum Installatietechniek
  • Techniek Nederland
  • De Kracht van Anders
  • ROC van Twente
  • Hogeschool Windesheim
  • Universiteit Twente

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.