board-1815980_1920.jpg

Update project peerfeedback: pilots

Leestijd Minuten

In de vorige update hebben we wat verteld over het project peerfeedback en de bijbehorende pilots die volgend studiejaar zullen plaatsvinden. Voor de pilots zijn de tools in de afgelopen maanden beschikbaar gemaakt in Blackboard. Het gaat daarbij om de tools Eduflow, Pitch2Peer en Buddycheck. Een aantal van de pilot-opleidingen zijn inmiddels druk bezig met de voorbereidingen om volgend studiejaar peerfeedback in te zetten in hun onderwijs. De andere pilot-opleidingen zullen in een later kwartiel starten en nog bezig gaan met de voorbereidingen.

Over de pilots

Wat we tot nu toe hebben gemerkt is dat de behoefte per opleiding verschilt in hoe zij peerfeedback in willen zetten. Sommige opleidingen willen bijvoorbeeld studenten elkaars samenwerking in een groep laten evalueren middels peerfeedback. Andere opleidingen willen studenten ingeleverde producten van peers laten reviewen. Daarnaast hebben de tools ook net een andere focus. Eduflow is bijvoorbeeld een handige tool bij geschreven producten. Bij Pitch2Peer ligt de focus meer op creatieve video’s, blogs en presentaties, die zichtbaar worden in een 'gallerij'. Buddycheck daarentegen is gericht op groepsevaluatie (dus feedback op de samenwerking en het groepsproces) bij studenten. Volgend studiejaar zullen zes pilots plaatsvinden, verdeeld over de academies LED, AGZ en SCE. Natuurlijk maken we daarbij graag gebruik van ervaringen van andere onderwijsinstellingen. Zo is er regelmatig contact met collega's van Universiteit Twente. Zij zijn ook bezig met een aantal pilots met peerfeedback.

Samenwerking

In een samenwerking met Lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs kijken we onder andere hoe de pilots kunnen worden geëvalueerd en welke aspecten kunnen zorgen voor een goed verloop van het feedbackproces. Een voorwaarde voor succesvolle peerfeedback is bijvoorbeeld dat alle betrokken studenten de waarde inzien van peerfeedback (ook als ze voor hen minder waardevolle feedback ontvangen). We vragen docenten om het doel en het belang van peerfeedback vooraf uit te leggen aan de studenten. Daarnaast dienen studenten getraind te worden in het geven en verwerken van feedback. Dit kan bijvoorbeeld middels een kennisclip en/of infographic, waarbij studenten kenmerken van goede feedback leren. Ook een workshop aan studenten over geven en ontvangen van peerfeedback is een goede manier om hen voor te bereiden. Daarnaast helpt het om studenten te laten oefenen met het geven van feedback indien zij hier nog niet mee bekend zijn.

Vervolg

Naast het project Peerfeedback Pilots, zal volgend studiejaar een aanbesteding starten voor de digitale leeromgeving waarbij ook het onderdeel peerfeedback zal worden meegenomen. Er zijn daarbij twee factoren waar we rekening mee moeten houden. Doordat het gaat om een aanbesteding, is er een kans dat er een andere tool (of tools) uit de aanbesteding komt/komen dan de tools die in dit project worden gebruikt voor de pilots. De mogelijkheid bestaat dus dat de tools die we in dit project gebruiken, alleen beschikbaar zullen zijn voor 1 studiejaar voor de pilots. Dit heeft te maken met de contractvormen (pilots) en de aard van het project. Daardoor is het van belang om rekening te houden met het volgende: het kan zijn dat de betrokken pilot-opleidingen na de pilots de betreffende tool niet meer kunnen gebruiken aangezien een andere tool (of meerdere tools) als winnaar uit de aanbesteding kan/kunnen komen. In de pilots gaat het vooral om het gebruik van peerfeedback in het onderwijs en niet zozeer om het gebruik van deze tools an sich.

Allard Strijker

TLC - Onderwijskundig Adviseur APO en AGZ - Expertise: Toetsing

Foto Leonie van Vossen

Leonie van Vossen