Jesper

Ambitieuze Jesper won met zijn up kledingcollectie de De Maere-afstudeerprijs

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Elk jaar reikt stichting De Maere een prijs uit voor een veelbelovende Fashion and Textile Technologies-scriptie. Dit jaar was deze voor Jesper Timmers, die een zogeheten upcycled kledingcollectie ontwierp, die werd geshowd tijdens de fashion week van zowel Berlijn als Tapei. “Ik wil voor het allerhoogste gaan in deze industrie.”

Hoi Jesper, gefeliciteerd! Hoe ging die scriptiewedstrijd precies in z’n werk?

“Ik was het afgelopen half jaar met mijn scriptie bezig en op een gegeven moment kreeg ik een mailtje dat ik mezelf kon opgeven voor De Maere-prijs, als ik het idee had dat mijn scriptie van een bepaald niveau was. De opleiding Fashion and Textile Technologies zat vroeger blijkbaar in het De Maere-gebouw, vandaar dat de prijs zo heet. Met deze geldprijs willen ze een student supporten. Uiteindelijk hoorde ik van tevoren dat ik bij de laatste zes zat en toen de organisatie tijdens de diploma-uitreiking aan het woord kwam, vertelden ze dat ik de prijs gewonnen had.”

Hoe was dat moment?

“Ik was natuurlijk heel blij. Het is vooral een mooie beloning en zo laten ze zien dat ze vertrouwen in me hebben.”

Waarmee heb je de prijs gewonnen?

“Ik ben bezig geweest met het ontwerpen van een upcycled kledingcollectie samen met het bedrijf #DAMUR. Dat houdt in dat ik oude kledingstoffen upgrade naar een nieuwe collectie. Daarvoor heb ik drie methoden onderzocht en uiteindelijk heb ik voor het bedrijf elf designs ontworpen. Die zijn naar een fabriek gestuurd en uiteindelijk zijn mijn designs laten zien bij de fashion weeks van Berlijn en Tapei.”

Wow! Hoe vond je dat?

“Supergaaf. Dat je als student je eigen ontwerpen tijdens dat soort modeshows mag laten zien is natuurlijk een supermooie kans.”

Hoe vind je het om kleding te ontwerpen?

“Toen ik van de middelbare school kwam en bij deze opleiding terecht kwam, wist ik gelijk: ontwerpen is mijn ding. Ik vond het heel mooi en gaaf om via de opleiding alles in deze industrie mee te maken. Uiteindelijk heb ik ook de keuze gemaakt om een designstage te lopen en daar heb ik zoveel geleerd. Ook ’s avonds na mijn werk zoek ik allerlei designers op op internet om te kijken wat zij allemaal doen.”

Wat hoop je nu te gaan doen?

“Bij mijn nominatie voor de De Maere-prijs moest ik ook vertellen hoe ik gelijk na mijn studie ga bijdragen aan de Nederlandse textielindustrie en daar heb ik gezegd dat ik een project wil opzetten voor upcycled knitwear-breisels. Daar wordt in mijn ogen nog niet zoveel mee gedaan. Daarnaast houd ik alle mooie designvacatures bij fashion brands goed in de gaten en op de lange termijn wil ik gewoon betekenisvol kunnen ontwerpen. Ik houd van creatief bezig zijn en hopelijk kan ik later een bepaalde gedachte triggeren bij mensen als ze mijn product zien. Ja, ik wil voor het allerhoogste gaan in deze industrie.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.