Saxion-gebouw kleurt als regenboog tijdens Regenboogdagen Enschede 2023
Corporate

Saxion opent Diversity Office tijdens Regenboogdagen: ‘Je wil elkaar in de ogen kunnen aankijken’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Op dinsdag 5 oktober vond de aftrap plaats van de Regenboogdagen in Enschede en ook Saxion zet zich in om de sociale acceptatie, veiligheid en emancipatie van alle LHBTI+’ers te bevorderen. Mede daarom wordt woensdag in de hoofdlocatie Ko Wierenga het Diversity Office geopend. “Hiermee kunnen we een gezicht geven aan de zorgen van onze studenten.”

Foto: Tessa Wiegerinck

Sinds 2010 is Enschede een zogeheten Regenboogstad en dus organiseren verschillende organisaties elk jaar de Regenboogdagen. Dit jaar is van dinsdag 5 oktober (Diversity Dag) tot en met maandag 11 oktober (Coming Out Day) het thema ‘Twente houdt van jou’. Dinsdag werden de Regenboogdagen, in aanwezigheid van onder meer voorzitter van het College van Bestuur van Saxion Anka Mulder, Marco Strijks van Th!nk with Pride, Saxion-diversity officer William Sanchez en wethouder June Nods, afgetrapt met het ontsteken van de regenboogverlichting van het Epy Drost-gebouw. Dit gebeurde in het Edith Stein-gebouw tijdens een DICE Meet-Up, een maandelijkse bijeenkomst met als doel om in gesprek te gaan over diversiteit, inclusie en het bevorderen van gelijke kansen in het onderwijs en in onze regio.

Bereikbaar voor iedereen die wil

Op woensdag 6 oktober openen studenten van platform Students-4-Students vervolgens het Diversity Office in ruimte F1.32, waar ook het Saxion Green Office is gevestigd. “Sinds mijn aanstelling op 1 januari ontmoet ik mensen namelijk vooral virtueel”, licht diversity officer William Sanchez deze ontwikkeling toe. “Met een fysieke ruimte willen we kenbaar maken dat we bereikbaar zijn voor iedereen die dat wil.”

William Sanchez.jpg
Diversity officer William Sanchez over de opening van de Diversity Office

“Want digitaal contact is leuk”, gaat hij verder. “Maar dan krijg je toch niet zoveel feeling bij een verhaal. In een fysieke ruimte is het makkelijker om een luisterend oor te bieden en dingen uit te wisselen. Je wil elkaar toch in de ogen kunnen aankijken. Lichaamstaal vertelt namelijk veel meer dan woorden. Studenten en medewerkers kunnen daarom altijd binnenvallen als ze iets kwijt willen of behoefte hebben aan een goed gesprek.”

Wel wil William benadrukken dat ze geen professionals zijn. “We zijn ervaringsdeskundigen, maar inclusiviteit heeft natuurlijk verschillende dimensies. Iedereen kan zich uitgesloten voelen en mocht het echt een complexe situatie zijn, verwijzen we graag door naar de juiste personen. We zijn in ieder geval al zeer blij dat we een fysiek kantoor hebben en hiermee een gezicht kunnen geven aan de zorgen van onze studenten en medewerkers. Die worden niet meer digitaal weggestopt en worden nu nóg beter gezien.”

Regenboogdagen bij Saxion: Th!nk with drag en Regenboogpad

Naast de opening van het Diversity Office vinden er bij Saxion nog meer activiteiten plaats rondom de Regenboogdagen.

Woensdag wordt in het Harry Bannink Theater in het Ko Wierenga-gebouw vanaf 17.30 Th!nk with drag georganiseerd door Th!nk with Pride, het pride-netwerk van Saxion, Universiteit Twente en ROC van Twente. Tijdens dit event betreden verschillende Nederlandse en internationale studenten en medewerkers van de drie onderwijsinstellingen het podium als dragking of -queen.

Ook wordt op initiatief van Marco Strijks van Th!nk with Pride en de gemeente Enschede op maandag 11 oktober het Regenboogpad in gebruik genomen door wethouder Arjan Kampman. Deze bevindt zich voor de hoofdlocatie Ko Wierenga. “Daarmee is diversiteit en inclusiviteit in de stad het hele jaar door zichtbaar voor iedereen”, aldus de wethouder.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.